Lahjakkaiden oppilaiden ja opiskelijoiden tukeminen jää helposti muiden asioiden jalkoihin kouluarjen keskellä. Lahjakkuuteen liitetään usein myös virheellisiä myyttejä, ja aihe saatetaan kokea ylipäätään hankalana. Aiheesta on kuitenkin saatu viime vuosina uusia tutkimustuloksia suomalaisen koulujärjestelmän kontekstissa nimenomaan matemaattis-luonnontieteellisissä aineissa.
Postdoc-tutkija, fysiikan ja kemian lehtori, tietokirjailija, FT Taina Makkonen esittelee tuoreimpia tuloksia lahjakkuudesta ja lahjakkaiden oppilaiden tukemisesta MAOLin jäsenille. Keskeisiä sisältöjä ovat:
- Millaisia sukupuoleen liittyviä eroja on havaittu lahjakkaiden lukiolaisten itsearvioissa omasta lahjakkuudestaan?
- Onko lahjakkuus pysyvä vai kehittyvä ominaisuus? Miten asian näkevät suomalaiset fysiikan opettajat ja luonnontieteissä lahjakkaat lukiolaiset?
- Mitkä tekijät vaikuttavat luonnontieteissä lahjakkaiden oppilaiden ja opiskelijoiden koulutus- ja uravalintoihin?
- Mikä on kilpailujen merkitys lahjakkuuden kehittymiselle?
- Mitä tarkoittaa opetuksen akseleraatio ja miten sitä voisi toteuttaa luonnontieteissä lahjakkaiden tukemiseksi?
Etäjäsenilta ti 2.12.
Klo 16-17