Close menu
Close menu

Kirjaudu sisään

Etkö ole vielä jäsen?

Liity jäseneksi
Etusivu / Koulutukset / Toiminnallisuus ja kokeellisuus varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa luonnontieteissä

Toiminnallisuus ja kokeellisuus varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa luonnontieteissä

Syksyllä 2019 koulutus vielä Heurekassa Vantaalla ja Turussa ILMOITTAUDU KOULUTUKSEEN TÄSTÄ

Kokeellisuus, toiminnallisuus ja tutkiva oppiminen tuovat opetussuunnitelman perusteiden mukaiset oppilaskeskeiset työtavat käytäntöön. Nämä työmenetelmät ovat opettajille tuttuja asioita, mutta tarvitaan konkreettisia työkaluja, harjoitusta ja esimerkkejä. Koulutuksessa annetaan käytännön malleja toiminnallisen matematiikan elementtien käytännön toteutukseen varhaiskasvatuksessa ja erityisesti perusopetuksen luokilla 1-7. Luonnontieteissä (1-9) keskeistä on jokapäiväisen elämän ilmiöiden havainnoinnin kautta oppia kunkin tieteenalan käsitteitä. Opetussuunnitelmassa mainittujen käsitteiden opettaminen tarvitsee tarkennusta. Koulutuksen sisältö perustuu tutkimukseen ja vankkaan kokemukseen.

Koulutus on Opetushallituksen rahoittama ja kaikille osallistujille maksuton. Se toteutetaan yhteistyössä MAOL:n ja Tiedeopetusyhdistyksen kanssa. Espoossa Tiedeopetusyhdistys on kokeillut aineistoa varhaiskasvatuksessa sekä tutkijakoulussa. Koulutusmateriaali tuotetaan kaikkein saatavaksi.

Hankkeessa yhdistetään luokan- ja aineenopettajien vahvuudet ja samalla madalletaan kynnystä yhteistyöhön jatkossakin. Luonnontieteiden koulutus tapahtuu parityönä, kouluttajissa on fysiikan, kemian ja biologian opettajia- ja luokanopettajia sekä erityisopettajia. Heillä kokemusta opettajien kouluttamisesta, opetussuunnitelmatyöstä, erityisopetuksesta ja opetuksen tutkimuksesta.

Kouluttajat:

Matematiikan päivä: KM Vuokko Kangas tai KM, toiminnanjohtaja Anni Lampinen, Varga-Neményi ry

Luonnontieteiden päivä: KM, erityisopettaja Anna Maaria Nuutinen tai FT Pirkko Kärnä ja erityisopettaja, FM Terhi Ahonen tai FM Tiina Kiviluoto tai FT Heidi Sillanpää.

Toteutus:

Koulutus sisältää kolme koulutuspäivää, joista yksi on etäpäivä.  MAOL kerhot järjestävät kaksi päiväisen koulutuksen, joista toinen on luonnontieteitä ja toinen matematiikkaa samoille osallistujille. Lisäksi kaikille on etäpäivä (3h + 3 h), jolloin kouluttajat tukevat ja antavat palautetta tehtävien teossa.

Matematiikka

Päivän aikana kokeillaan itse ja pelataan oppilaita motivoivia matematiikan pelejä ja pulmatehtäviä, joita voidaan käyttää eri luokka-asteilla. Esimerkkinä matematiikan käsitteiden monipuolisesta opettamisesta perehdytään murtolukuihin. Päivän aikana tutustutaan ajattelun taitoja kehittäviin loogisiin kokoelmiin ja niiden hyödyntämiseen opetuksessa.

Luonnontieteet

Päivän aikana lähestytään luonnontieteiden käsitteitä havainnoimalla ilmiöitä, niiden ominaisuuksia ja niissä näkyviä muutoksia. Harjoitetaan tutkivan oppimisen sykliä, avointa ideointia, käsitteen muodostamista ja soveltamista. Edetään monitieteellisyydestä kunkin tieteen alan omiin käsitteisiin rakentamalla oppimista helpottavaa käsitejärjestelmää. Kokonaisvaltainen näkökulma sisältää väistämättä kestävän kehityksen arvot.

Kysyttävää? Ole yhteydessä jasmin.valimaki(at)maol.fi

ILMOITTAUDU KOULUTUKSEEN TÄSTÄ

HUOM! Heurekan koulutus on perjantaina 27.9. klo 12-18.

LUONNONTIETEIDEN PÄIVÄN OHJELMA

KOULUTUSPÄIVÄ PERJANTAI, KLO 10 – 16

Klo 9.30 – 10.00 Aamukahvi ja ilmoittautuminen
• järjestävän kerhon alkusanat ja käytännön järjestelyt
• koulutusaikataulun tarkentaminen

OSA 1: Tutkiva oppiminen klo 10.00 – 11.30
• Oivaltavia tehtäviä
• Tutkivan oppimisen vaiheet

Klo 11.30- 12.30 lounastauko

OSA 2:  Käsitteiden hierarkia klo 12.30-14.00
• Käsitteet opetussuunnitelmassa
• Peruskäsitteet (esim. SCIS)
• Kestävä kehitys

Klo 14.00- 14.30 kahvi

OSA 3: Tutkivan oppimisen soveltamista klo 14.30- 16.00
• Tarinat opetuksen lähtökohtana
• Arvioinnin lähtökohdat
• Kysymyksiin vastaamista
• Palaute
• Etätehtävän harjoittelua: tutkivan opetustuokion suunnittelu

ETÄPÄIVÄ (3h)
• Toteutetaan pareittain itse suunniteltu tutkiva opetustuokio (1pl)
• Sovelletaan valmista aineistoa esim. LUMA tutkivaan oppimiseen. (1 kpl)
• Kouluttajat ovat käytettävissä etäyhteydellä. Käytetään itsereflektiota ja vertaisarviointia
• Opetustuokiot jaetaan

MATEMATIIKAN PÄIVÄN OHJELMA

KOULUTUSPÄIVÄ LAUANTAI, KLO 10-16

Klo 9.30 Aamukahvi ja ilmoittautuminen
Klo 10 – 11.45

  • käytännön järjestelyjen ja koulutusaikataulun tarkentaminen
  • kouluttajien ja osallistujien esittäytyminen
  • motivoivia leikkejä, pelejä ja pulmia eri luokka-asteille
  • havainnointi ja luokittelu
  • esimerkkejä yhteisöllisestä ongelmanratkaisusta
  • Mistä aikaa, mitä näissä opitaan?

Klo 11.45- 12.30 lounastauko

Klo 12.30 – 14.15

  • edellisten teemojen koontia
  • Loogiset kokoelmat

Klo 14.15 – 14.30 kahvit

Klo 14.30 – 16.00

  • Murtoluvut toiminnallisesti
  • välitehtävän/etäpäivän ohjeistus

ETÄPÄIVÄ (3h)
• Kokeillaan jotakin päivästä opittua omassa työssä sellaisenaan tai sovelletaan/muokataan opittua omaan opetukseen
• Omat kokemukset ja ideat jaetaan Padlet-alustalla, kouluttajat ja muut osallistujat kommentoivat näitä.

 

Koulutuspaikkakunnat ja- päivämäärät sekä yhteyshenkilöt

Koulutuksen järjestävät Maol-kerhot, alustavat koulutuspaikkakunnat, koulutuspaikat, koulutuspäivämäärät ja yhteyshenkilöt

ILMOITTAUDU KOULUTUKSEEN TÄSTÄ

Koulutuspaikkakunta
Koulutuspaikka

 

Ajankohta Yhteyshenkilö
Vantaa Heureka, Tiedepuisto 1 27.-28.9.2019 Jasmin Välimäki
MAOL-Turku ry Turku  Turun yliopisto 11.-12.10.2019 Tero Anttila
MAOL-Helsinki ry Helsinki Porolahden peruskoulu 8.-9.2.2019 Topi Salmi
MAOL-Uusimaa ry Porvoo Pääskytien koulun kirjasto, Pääskytie 1 18.-19.1.2019 Soili Koskelainen
MAOL-Pirkanmaa ry Tampere Pääkirjasto Metson Kanerva-sali, Pirkankatu 2 11.-12.1.2019 (Huom! pe klo 12-18 ja la klo 9-15)
MAOL-Turku ry Turku  OAY:n kokoustila, Aurankatu 20 22.-23.3.2019 Tero Anttila
MAOL-Turku ry Turku – PERUTTU  OAY:n kokoustila, Aurankatu 20 5.-6.4.2019 Tero Anttila
MAOL-Keski-Suomi ry Jyväskylä Palokan yhtenäiskoulu, Koivutie 5, 40270 Palokka 12.-13.4.2019 Annukka Talja
MAOL-Etelä-Pohjanmaa ry Seinäjoki Pruukin yhtenäiskoulu 23.-24.11.2018 Eija Roine
MAOL-Pohjois-Karjala ry Joensuu OAJ:n toimisto, Kirkkokatu 18 1.-2.2.2019 Tuomo Riekkinen
MAOL-Oulun seutu ry Oulu  Oulun normaalikoulu Linnamaa 1-6,
Yliopistonkatu 48, 90570 Oulu
9.-10.11.2018 Eero Ijäs

Koulutuksen esitys

Diat (.ppt)

Pelejä matematiikan tunneille

Koonnut ja valikoinut Anni Lampinen 8.11.2018 Varga–Neményi ry

HEDELMÄSALAATTI LUVUILLA

Harjoiteltavat taidot: lukujen ominaisuuksien harjoitteleminen

Tarvikkeet: Jokaisella leikkijällä on kortti, jossa on nelinumeroinen luku. Leikkijät voivat keksiä ja kirjoittaa luvut leikin alussa korttiin itse. Tai lukukortit voidaan antaa valmiina. Leikkijöiden määrä: koko opetusryhmä

Alkuvalmistelut: Istutaan piirissä tuoleilla ja jokaisella on lukukortti.

Leikin tavoite: Tavoitteena on päästä piirin keskeltä pois.

Leikkiminen: Yksi leikkijä seisoo piirin keskellä. Hänen tehtävänsä on saada tuoli ja istahtaa. Hän sanoo muille: ”Vaihtakoot paikkaansa ne, joilla …” ja hän sanoo väitteen, joka on totta myös hänen omasta luvustaan, esimerkiksi ”satojen paikalla on viisi”, ”ykkösten paikalla on nolla”, ”luvun voi jakaa neljällä”, ”luvun numeroiden summa on …”. Tämän jälkeen jokainen pelaaja, jonka luvulle väite on totta, nousee seisomaan ja koettaa istahtaa toiselle tuolille. Piirin keskellä seisova leikkijä saa tällöin myös mahdollisuuden istuutua tuolille. Leikkijä, joka jäi ilman tuolia, menee piirin keskelle ja sanoo omasta luvustaan uuden väitteen.

KYNÄNRYÖSTÖ

Harjoiteltavat taidot: lukujonot

Tarvikkeet: kaksi noppaa, paperi jokaiselle pelaajalle, yksi kynä Pelaajien lukumäärä: 3–4

Alkuvalmistelut: Pelaajat ovat piirissä tai muuten kasvotusten. Kynä ja nopat asetetaan piirin keskelle. Jokaisella on paperi edessään. Kirjoitettava lukujono on ennalta määrätty, esimerkiksi 1– 100. Aloittaja arvotaan.

Pelin tavoite: Tavoitteena on saada kirjoitettua annettu lukujono loppuun saakka.

Pelaaminen: Pelaajat heittävät vuorollaan molempia noppia. Kun pelaaja saa silmäluvuksi 6, hän nappaa kynän pöydän keskeltä ja ryhtyy kirjoittamaan annettua lukujonoa alusta. Pilkkuja ei merkitä lukujen väliin. Jos pelaaja saa molemmista nopista silmäluvuiksi 6, hän saa edetä nopeammin ja kirjoittaa lukujonosta joka toisen luvun. Tällöin nämä luvut voivat olla parillisia tai parittomia, riippuen edellisestä kirjoitetusta luvusta. Muut pelaajat jatkavat saman tien noppien heittämistä vuorollaan. Kun seuraava pelaaja saa silmäluvun 6, nappaa hän kirjoittajalta kynän kädestä ja alkaa kirjoittaa omaa lukujonoaan alusta alkaen. Jatketaan samalla noppien heittämistä. Kun pelaaja saa vuorollaan uudestaan silmäluvun 6, jatkaa hän lukujonon kirjoittamista siitä kohdasta, mihin edellisellä kerralla jäi. Se pelaaja, joka pääsee ensimmäisenä annetun lukujonon loppuun saakka, voittaa pelin.

Variaatioita: Pelissä voidaan käyttää erilaisia lukualueita ja lukujonoja. Suunta voi olla myös suuremmasta pienempään, lukujono voi olla jonkin luvun monikerta ja niin edelleen. Voidaan pelata myös niin, että sovitaan noppien silmäluku joksikin muuksi, esimerkiksi silmäluku on joku luvun 8 hajotelmista.

TIKANHEITTO

Harjoiteltavat taidot: peruslaskutoimitusten laskeminen, sulut, matemaattinen ajattelu ja argumentointi

Taitovaatimus: Peruslaskutoimitukset ja sulut, tai sitten pienennetään lukualuetta ja vähennetään käytettävien laskutoimitusten määrää tilanteen mukaan. Peliä voi pelata yksin, pareittain tai ryhmässä.

Tarvikkeet: Korttipakka, josta on poistettu sotilaat, kuningattaret ja kuninkaat. Pakkaan jää 40 korttia. Ässän arvo on 1 piste. Tai vastaava muu korttisarja. Paperia ja kynä pisteidenlaskua varten.

Pelin tavoite: Tavoitteena on kerätä eniten pisteitä.

Pelaaminen: 
1. Valitaan tavoiteluku 1 ja 100 välissä. Pelaajat voivat vuorotellen valita luvun tai voidaan avata kirja satunnaisesta kohdasta ja sen sivunumero valitaan tavoiteluvuksi. Tai luvun voi valita niinkin, että otetaan pakasta kaksi korttia, ensimmäisen kortin luku on luku kymmenten paikalla, toisen kortin luku on luku ykkösten paikalla. Kymppi tässä tarkoittaa nollaa. Esimerkiksi 3 ja 8 on 38.

2. Jokainen pelaaja saa 5 korttia. Jokainen yrittää laittaa omat korttinsa järjestykseen siten, että käyttämällä peruslaskutoimituksia ja sulkuja voi saada tavoiteluvun. Esimerkiksi jos pelaaja sai luvut 1, 3, 5, 6 ja 9, niin 38 on (9·3)+5+6. Kaikki kortteja ei ole pakko käyttää.

3. Pelaajat, jotka pystyvät saamaan tavoiteluvun, näyttävät laskua muille ja saavat tavoiteluvun verran pisteitä itselleen.

4. Pelaajat, jotka eivät saa tavoitelukua laskemalla omilla korteillaan, saavat ottaa yhden kortin lisää. Jos he näin pääsevät tavoitelukuun, saavat he puolet tavoiteluvun pistemäärästä. Pelaajat jotka eivät vieläkään saa tavoitelukua omilla korteillaan, saavat nostaa vielä yhden kortin. Jos he näin saavat tavoiteluvun, saavat he neljäsosan tavoiteluvun pisteistä.

5. Voidaan pelata useita kierroksia. Voittaja on se, jolla on eniten pisteitä.

KINGI

Harjoiteltavat taidot: yhteen- ja vähennyslasku ketjulaskuna lukualueella 0 – 100

Pelaajien määrä: 2 – 6 Tarvikkeet: tavallinen korttipakka

Tavoite: Tavoitellaan laskiessa lukua 99.

Alkuvalmistelut: Jokaiselle pelaajalle jaetaan 5 korttia. Pakasta käännetään pöydän keskelle aloituskortti. Pelaajat laittavat vuorollaan oman korttinsa tämän kortin päälle pinoon.

Pelin kulku: Omalla vuorollaan pelaaja lisää omista korteistaan yhden kortin keskelle pinoon, laskee kaikkien korttien senhetkisen summan ja voi ottaa pakasta uuden kortin. Pelaajalla on oltava kädessä kortteja 3 – 5.

Pelaaja, joka joutuu laittamaan kortin, joka kasvattaa summan yli 99:n, nostaa koko keskellä olevan pinon itselleen. Peli alkaa sen jälkeen alusta ja pakasta käännetään uusi aloituskortti. Peli loppuu, kun pakassa ei ole enää kortteja ja joltain pelaajalta loppuvat kortit.

Korteilla on niihin merkitty arvo, poikkeuksena on kuitenkin erikoiskortit:
➢ 4: arvo on 0 ja pelin suunta vaihtuu
➢ 9: arvo on 0
➢ 10: arvo on -10
➢ Sotilas ja kuningatar: arvo on 10
➢ Kuningas: täydentää summan 99:ään

ROSKIS


Tarvikkeet: 
• Lukukortit 0–100 tai muu harjoiteltava lukualue (RNG-appit)
• Paperia ja kynä, jokainen pelaaja piirtää itselleen pelipohjaksi paikat viidelle luvulle ja niiden viereen roskakorin Pelaaja voi täyttää myös useampaa pelipohjaa samanaikaisesti, mutta luvun saa merkitä vain yhteen ruutuun kerrallaan.

Lukukorttipakka sekoitetaan. Kukin pelaaja vuorollaan vetää esiin yhden kortin ja sanoo luvun ääneen. Jokainen pelaaja kirjoittaa tämän luvun valitsemaansa ruutuun ennen seuraavaa lukua. Uusi luku voidaan merkitä vain sellaiseen vapaaseen ruutuun, jossa luvut tulevat kasvavaan järjestykseen. Jos luvulle ei löydy paikkaa, se ”heitetään roskiin”.

Voittaja on se, jolla on viiden luvun esiin ottamisen jälkeen eniten lukuja ruuduissa. Tai kortteja voidaan nostaa niin kauan, kunnes yksi pelaajista saa kaikki viisi ruutua täyteen. Kun ruudut ovat täynnä, pelaaja sanoo ”ruudut täynnä”. Tarkistetaan, ovatko luvut tulleet oikeaan järjestykseen siten, että pelaaja luettelee luvut ääneen. Peliä voidaan jatkaa tämänkin jälkeen, kunnes useammat pelaajat ovat saaneet ruudut täyteen.

MASTERMIND VÄRISAUVOILLA 

Harjoiteltavat taidot: päättely ja hahmottaminen Paripeli

Tarvikkeet: 7 vaaleanpunaista, 5 vaaleansinistä, 3 punaista ja 3 keltaista värisauvaa, kaksi pelipohjaa, joiden koko on 3 cm · 5 cm

Pelin tavoite: Tavoitteena on päätellä, kuinka toinen pelaaja on täyttänyt pelipohjan värisauvoilla.

Pelaaminen:
1. Ensimmäinen pelaaja täyttää pelipohjansa värisauvoilla. Sauvat eivät saa olla päällekkäin, pystysuorassa eikä tyhjää kohtaa saa jäädä. Toinen pelaaja ei saa nähdä ensimmäisen pelaajan pelipohjaa. Myös toinen pelaaja täyttää pelipohjansa samoilla ehdoilla.

2. Ensimmäinen pelaaja katsoo toisen pelaajan pelipohjaa. Hän ottaa pois värisauvat, jotka eivät ole hänen pelipohjallaan ja sanoo: ”Nämä eivät ole mukana”. Hän siirtää sivuun värisauvat, jotka ovat myös hänen pelipohjallaan, mutta eivät samalla paikalla ja sanoo: ”Nämä ovat mukana, mutta eivät oikealla paikalla”. Hän jättää pelipohjalle ne värisauvat, jotka ovat oikeat ja oikealla paikalla ja sanoo: ”Nämä ovat mukana ja oikealla paikalla”.

3. Toinen pelaaja laittaa jälleen värisauvoja pelipohjalleen ja ensimmäinen pelaaja kommentoi sitä samalla tavalla kuten edellä. Peli jatkuu niin kauan, kunnes toinen pelaaja saa selville ensimmäisen pelaajan värisauvojen oikean järjestyksen.

4. Vaihdetaan vuoroa.

NOPEASTI MAALIIN 

Harjoiteltavat taidot: Tutustutaan todennäköisyyteen.

Pelaajien määrä: 2 – 4 Tarvikkeet: 2 eriväristä noppaa, pelimerkki jokaiselle pelaajalle, lausekortit ja pelipohja

Pelin tavoite: Tavoitteena on päästä ensimmäisenä maaliin.

Alkuvalmistelut: Jokainen pelaaja ottaa itselleen pelimerkin ja laittaa sen pelipohjalle lähtöön.

Pelin kulku: Jokainen pelaaja valitsee itselleen yhden kortin. Kukin vuorollaan heittää kahta noppaa. Pelaaja voi siirtyä omalla vuorollaan askeleen eteenpäin, jos kortissa oleva väite pitää paikkansa hänen heittämiensä noppien silmälukujen mukaan.

Variaatioita: 
1. Kortti otetaan alaspäin käännetystä pinosta, jolloin lausetta ei voi valita itse.
2. Kaikki lauseet ovat näkyvillä ja pelaaja saa valita, minkä kortin ottaa.
3. Pelaajat saavat ottaa kaksi lausekorttia, joiden mukaisesti he voivat edetä omalla vuorollaan.
4. Jokainen pelaaja voi edetä jokaisella heitolla, jos lause sopii silmälukuihin.

Pohdittavaa: Millä kortilla voittaa parhaiten? Mikä mahtaa olla huonoin kortti? Keksi sellainen kortti, jolla pelaisit mieluiten. Lauseiden paremmuutta voi tutkia taulukoimalla.

Kaikki pelit PDF-tiedostona.

Maailma on muuttunut 
Tarvitsemme uutta sydämen ja mielen sivistystä,
tietoisuutta ja ymmärrystä, joka auttaa oman elämän merkityksen löytämisessä,
arjen hahmottamisessa ja maailman ymmärtämisessä.

Tutkivan oppimisen materiaali

Koulutusmateriaali PDF

Video Tutkivaan oppimiseen ongelmanratkaisun kautta, Pirkko Kärnä