Close menu
Close menu

Tunnistaudu

Kirjaudu

Etkö ole vielä jäsen?

Liity jäseneksi
Etusivu / Kilpailutoiminta / Matematiikkakilpailuiden pyörteessä

Kokemuksia matematiikkakilpailuista kilpailijoiden silmin

Veera Nurmela, Kuopion Klassillinen lukio

Veera Nurmela hymyilee kameralle jättikokoisen laskutikku-seinäjulisteen edessä

Olen osallistunut kolmen vuoden ajan matematiikkavalmennukseen sekä erilaisiin kilpailuihin, kuten esimerkiksi Maolin järjestämän Lukion matematiikkakilpailuun ja Euroopan tyttöjen matematiikkaolympialaisiin EGMO:on.

Lähdin kilpailuihin ja matematiikkavalmennukseen melko sattumalta. Yläasteella olin innostunut matematiikasta ja teinkin mielelläni myös oppituntien laskuja haastavampia tehtäviä. Kiinnostuneena osallistuin yläkoulussa joka vuosi peruskoulun matematiikkakilpailuun. Kahdeksannella luokalla olinkin päässyt kilpailuiden finaaliin ja kuulin siellä muilta osallistujilta, että matematiikassa järjestetään valmennusta. Yhdeksännen luokan syksyllä meninkin Päivölässä järjestettävään valmennusviikonloppuun.

Ensimmäinen matematiikkavalmennusviikonloppuni tuntui haastavalta ja yllättävältä. Aikaisempaan verrattuna tehtävät siellä olivat haastavampia ja osa niistä paljon taitojani enemmän vaativia. Tehtävät vaikuttivat kuitenkin kiinnostavilta ja tietynlaisilta haasteilta, sillä ne eivät totutusti ratkenneetkaan välittömästi. Tehtävät olivat myös aiemmin kohtaamiini tehtäviin verrattuna enemmän todistus -tyyppisiä. Valmennusviikonlopun aikana järjestettiin opetusta sekä koe. Matematiikan lisäksi viikonlopun aikana tutustuin muihin matematiikasta kiinnostuneisiin nuoriin. Nyt olen osallistunut matematiikkavalmennukseen säännöllisesti kolmen ja puolen vuoden ajan.

Matematiikkakilpailuissa ja niissä auttavassa valmennuksessa yhdistyy monia mukavia asioita. Kilpailuissa ja niihin harjoitellessa kohtaa mielenkiintoisia ja vaativia ongelmia. Tosin näiden tehtävien kautta on oppinut sietämään en osaa ja ymmärrä -tyyppistä tunnetta, koska tämä tietämättömyyden tunne on ollut monesti läsnä ongelmia ratkoessa.

Kilpailuissa ja valmennuksessa tapaamani tehtävät eivät kuitenkaan aina ole olleet loppujen lopuksi liian vaikeita. Monesti itse olen ongelmaa ratkoessa ollut lähellä ratkaisua, mutta en vain ole havainnut jotakin yksityiskohtaa.  Tehtävien ja valmennuksen opetuksen myötä olen oppinut ratkaisemaan kilpailutehtäviä. Koska tehtävät ovat usein koulutehtäviä haastavampia, on niiden ratkaisemisesta saatava onnistumisen tunne mahtava. Kilpailuihin osallistuminen ja harjoitteleminen kannattaa, jos pitää matemaattisten loogisten ongelmien ratkomisesta ja matematiikan miettimisestä. Kaikki tehtävät eivät ratkea, mutta niiden miettiminen on silti kiinnostavaa.

Kilpailuiden kautta olen saanut uusia samanhenkisiä ystäviä eri puolilta Suomea. Valmennustapahtumissa esimerkiksi oppituntien jälkeen pelataan pelejä yhdessä ja jutellaan. Kansainvälisissä kilpailuissa olen tutustunut muihin matematiikasta kiinnostuneisiin nuoriin eri puolilta maailmaa. Matematiikkavalmennuksessa ja kilpailutapahtumissa puhutaan ja tehdään siis muitakin kiinnostavista asioita kuin matematiikkaa. Matematiikan lisäksi kansainvälisissä kilpailuissa perehdytään myös kilpailun kohdemaan kulttuuriin ja nähtävyyksiin.

Kilpailuihin valmentautuessa olen opiskellut erilaisia matematiikan teoreemia, harjoitellut eri kilpailuiden vanhoja tehtäviä sekä tehnyt matematiikkavalmennuksessa annettavia vapaaehtoisia kirjevalmennustehtäviä, joista saa palautetta. Harjoittelun myötä oppii matemaattista ajattelua ja myös pitkäjänteistä työskentelyä, näistä on hyötyä myös tulevaisuuden opinnoissa. Kuitenkin tärkeintä minulle kilpailuissa on ollut niiden tuoma sopiva haaste ja matematiikan tekemisen mielekkyys. Matematiikkakilpailuissa pystyy haastamaan itsensä kiinnostavilla, miettimistä vaativilla ongelmilla.


Olavi Pohjola, Mankkaan koulu

Matematiikka on minusta hyvin kiinnostavaa. En ole tietoisesti tähdännyt kilpailuihin, mutta luma-luokka on antanut kaiken tarvittavan niissä pärjäämiseen.

Alakoulussa koin olevani jokseenkin hyvä matematiikassa, mutta en kuitenkaan uskonut menestyväni suuremmassa mittakaavassa. Luokkamme osallistui kuudesluokkalaisille järjestettävään Matikkamestari-kilpailuun. Pääsin loppukilpailuun ja sijoituin kolmanneksi, mikä yllätti minut suuresti, sillä luulin nolaavani itseni totaalisesti isommilla lavoilla. Tämä lisäsi innostustani matematiikkaa kohtaan, sillä tiesin pärjääväni siinä.

Yläkouluun suuntasin Mankkaan koulun matemaattis-luonnontieteelliselle luokalle, jolla olen oppinut yhtä sun toista matematiikan saloista. Luma-kokemus on antanut minulle paljon laajemman kuvan matematiikasta tavalliseen opetukseen verrattuna, mikä on saanut numeroiden pyörittelyn tuntumaan mukavammalta. Normaalit tehtävät ovat usein helppojen laskujen nyhväämistä sivu sivun perään. Painotusmatematiikassa taas voi tehdä yhtä tehtävää hyvinkin pitkään. Tällöin vastaukseen pääseminen on äärettömästi mukavampaa, sillä sen eteen on tehty puolen minuutin sijaan puoli tuntia aivojumppaa.

Kahdeksannella luokalla pääsin MAOL:n peruskoulujen matematiikkakilpailun finaaliin, mikä tosin meni vähän penkin alle. Siihen harjoittelin jonkin verran, mutta olin silti vuoden muita nuorempi, enkä oikein pärjännyt. Yhdeksännellä luokalla pääsin uudestaan finaaliin ja tulin toiseksi. Yhdellä vuodella on siis melko valtaisa ero.

Kaikki kilpailut ovat olleet alkuvaiheessa melko huolettomia. Ne on tehty koululla, enkä niistä ole juuri murehtinut enempää kuin kokeista. Loppukilpailut sen sijaan ovat olleet hyvin stressaavia. Olen joutunut menemään yksin kouluun, jossa en ole koskaan ollut ja tiedän, että kaikki muut ovat erittäin hyviä. Onneksi asun Espoossa ja loppukilpailut on järjestetty pääkaupunkiseudulla. Täten olen voinut rauhassa rentoutua kotonani ennen kilpailuja.

En ole ollut kovin aktiivinen matematiikan suhteen koulun ulkopuolella. Olen tosin katsonut mielelläni videoita, jotka ovat opettaneet joitakin melko tarpeettomia aiheita, mutta silti auttaneet minua avartamaan mieltäni. Olen pohtinut myös esimerkiksi Päivölässä käymistä, mutta sille tielle en ole vielä lähtenyt.

Matematiikasta on hyötyä monella alalla, joten koen olevani hyvin onnekas. Matematiikan taito on antanut minulle hyvät eväät elämään.


Lue lisää MAOLin kilpailutoiminnasta

Lue lisää matematiikkavalmennuksesta ja muista kilpailuista, matematiikkavalmennus.fi