Close menu
Close menu

Tunnistaudu

Kirjaudu

Etkö ole vielä jäsen?

Liity jäseneksi

2.1. Muuttujat

Usein laskemista helpottaa se, että voi nimetä laskutoimituksissa tarvittavia lukuja. Ohjelmoinnissa tämä pystytään tekemään helposti muuttujien avulla. Racket-kielessä komento (define lukumäärä 10) sijoittaa muuttujaan nimeltä lukumäärä arvon 10. Muuttujan lukumäärä arvo saadaan tulostettua kirjoittamalla interaktioikkunaan lukumäärä ja painamalle .
Slide2.PNG
Muuttujaan voi sijoittaa myös tekstiä. Teksti kirjoitetaan heittomerkkien sisään. Muuttujaan tallennettu teksti saadaan tulostettua interaktioikkunassa kirjoittamalla muuttuja nimi ja painamalla .
Slide3.PNG
Uusille muuttujille pitää antaa aina eri nimi kuin aiemmin määritellyille muuttujille, sillä muuttujaan tallennetun tiedon muuttaminen ei ole mahdollista Beginning Student -tasolla.

Käytetään seuraavaksi määrittelyikkunaa muuttujien määrittelyyn. Kirjoita määrittelyikkunaan ohjelma, jossa määrittelet muuttujat omenoita, päärynöitä, luumuja sekä appelsiineja. Sijoita hedelmien lukumääriksi 5, 4, 10 ja 3. Voit myös suoraan ladata muuttujien määrittelyyn liittyvän harjoitustiedoston:

Aja ohjelmasi ensin Run-näppäimellä DrRacketissa tai valitse suoraan Edit WeSchemessä. Kokeile tämän jälkeen laskea interaktioikkunassa:

  • Kuinka paljon on omenoita ja päärynöitä yhteensä?
  • Kuinka paljon on luumuja ja appelsiineja yhteensä?

Slide5.PNG
Harjoitustehtävät:
Tehtäväsarja 1: Laskemista muuttujien avulla
Tehtäväsarja 2: Määrittelyikkunan käyttö ja muuttujat

Linkki seuraavaan teoriakohtaan:
2.2. Vertailuoperaattorit