Close menu
Close menu

Tunnistaudu

Kirjaudu

Etkö ole vielä jäsen?

Liity jäseneksi

3. Kuvien piirtäminen

Kuvia voi piirtää ohjelmoimalla

Ohjelmointi perustuu funktioiden käyttämiseen. Funktion koodiin on tallennettu yleiset toimintaohjeet, joita seuraamalla tietokoneohjelma pystyy tuottamaan halutunlaisen lopputuloksen. Jotta jokaiselle vähän erilaiselle tehtävälle ei tarvitse kirjoittaa omaa ohjetta, funktiot kirjoitetaan niin, että ne pystyvät tekemään samantyyppisiä asioita hieman eritavoin esim. yksi funktio pystyy piirtämään eri kokoisia ja eri värisiä ympyröitä. Tämä saadaan aikaan kirjoittamalla toimintaohjeet joustavaviksi muuttujien avulla. Muuttujia käytetään kuvaamaan asioita, joita halutaan vaihdella, esim. ympyrän säde tai väri voisivat olla muuttujia.

Funktioissa on siis tallessa yleiset toimintaohjeet jonkun tietynlaisen asian tekemiseen mutta jotta ohjeita/funktiota voi käyttää hyödyksi, täytyy tietää mitä todellisia arvoja käytetään muuttujien tilalla.

Esim. ”keitä-kahvia” -funktiossa voisi olla muuttujana x, jolloin ohjeet kirjoitetaan x:n avulla:
1. Laita x kahvikupillista kylmää vettä kahvipannuun.
2. Laita suodatinpussi suodatinsuppiloon.
3. Mittaa x kahvimitallista kahvia suodatinsuppiloon.
4. Laita suodatinsuppilo ja kahvipannu kahvinkeittimeen.
5. Paina käynnistysnappia.

Kun haluat keittää 4 kuppia kahvia, kerrot funktiolle, että nyt x=4, jolloin jokaisen x:n tilalle sijoitetaan 4, ja ohjeesta tulee seuraavanlainen:
1. Laita 4 kahvikupillista kylmää vettä kahvipannuun.
2. Laita suodatinpussi suodatinsuppiloon.
3. Mittaa 4 kahvimitallista kahvia suodatinsuppiloon.
4. Laita suodatinsuppilo ja kahvipannu kahvinkeittimeen.
5. Paina käynnistysnappia.

Tässä jaksossa tututustut kuvien piirtämiseen funktioiden avulla. Ohjeet (funktiot) ovat valmiina, sinä päätät mitä muuttujien arvoja käytetään.

3.1. Kuvafunktiot