Close menu
Close menu

Tunnistaudu

Kirjaudu

Etkö ole vielä jäsen?

Liity jäseneksi

5. Turtle-grafiikka 2

Turtle-grafiikkaa

Tutustu ensin Racket 1 -materiaalinTurtle-grafiikan peruskomentoihin.

Asenna DrRacket-ohjelmassa teachpacks-paketti.
DrRacket-ohjelmassa kirjastokomento on (require teachpacks/racket-turtle).
WeScheme-ohjelmassa kirjastokomento on (require wescheme/oJ1vcDo5qd).

Turtle-komennot kootaan komentolistaan, joka kannattaa määritellä ja nimetä (define). Kun Turtle-kuvio halutaan piirtää, tämä lista annetaan argumenttina piirtofunktioille (draw). Alla olevaan taulukkoon on koottu Turtle-grafiikan komentoja. Kynän paksuuden vaihtaminen ei toimi WeScheme-ohjelmassa.

(forward 30) liikkuu eteenpäin
30 pikseliä
(change-color ”blue”) vaihda väri siniseksi
(turn-left 45) kääntyy vasemmalle
45 astetta
(change-pen-size 3) vaihda kynän paksuudeksi 3
(turn-right 60) kääntyy oikealle
60 astetta
(mirror-x-on) peilaus x-akselin suuntaisesti
(pen-up) kynä ylös (mirror-y-on) pelilaus y-akselin suuntaisesti
(pen-down) kynä alas (go-to 50 100) siirry pisteeseen (50, 100)

Turtle-ohjauskomennot>>

Siirry seuraavaan teoriakohtaan:
5.1 Toistorakenne