Setälän teesit hyvän aineisto-kokeen rakentamiseksi 😉
– käytän edelleen perinteisiä jo 80-luvulla käytettyjä tehtävätyyppejä (jotkut jopa e.Kr. tehtäviä)
– pelkällä laskinosaamisellakin pitää saada B-osassa ainakin osapisteitä (vrt. yo-tehtävät)
– yksi GeoGebra-appletti / koe: autta kaikkia pääsemään tehtävässä alkuun
havainnolistamalla asiaa, heikoimmille armopisteitä kun vetelevät vipuja
– oppilas tekee kokeessa appletin: tee GeoGebra-apletti, joka ….(suurin arvo tehtävät)
– yksi ”aito” aineisto / koe: säätietokannat, autojen hinnat, …
– korjaamistehtävät joilla voi B-osassakin testata A-osan laskutaitoja vaikka CAS
– B2:ssa aina puhtaan matematiikan tehtävä (todistamista, uusia käsitteitä, keksi
funktio joka …)
– esitellään uusi asia (tekstinä) ja opetetaan miten se tehdään Abitti-työkalulla (video)
ja tähän uuteen asiaan liittyviä tehtäviä joita oppilas ratkoo opetetulla työkalulla