Close menu
Close menu

Tunnistaudu

Kirjaudu

Etkö ole vielä jäsen?

Liity jäseneksi

Scratch-ohjelmointi

Scratch on ohjelmointiympäristö, jossa koodi rakennetaan nostelemalla hiirellä palikoita.
Scracth:n työpöytäversion voit ladata osoitteesta: https://scratch.mit.edu/download

Lisäksi löytyy selaimessa toimiva versio: https://scratch.mit.edu/projects/editor/?tutorial=getStarted

Tehdään seuraavanlainen ohjelma eli nostele palikoita (komentoja) vasemmalla olevasta ikkunasta keskimmäiseen ikkunaan. Kun koodi on valmis, niin napsauta hiirellä vihreää lippua käynnistääksesi ohjelman.

Huomataan, että tässä neliö saadaan piirrettyä liikuttelemalla kissan näköistä hahmoa ja teksti tulostui hahmon vieressä olevaan puhekuplaan. Varsinaiset koordinaatistoon sidotut grafiikka-komennot puuttuvat ohjelmasta kokonaan. Scratch on enemmänkin suunnattu algoritmien opetteluun. Koska varsinaista koodia ei kirjoiteta, niin kirjoitusvirheitä ei voi tehdä. Scratchiä voi suositella ensimmäiseksi ohjelmaksi, kun tutustuu ohjelmointiin. Ohjelma sopii hyvin esimerkiksi alakouluikäisille ja siitä ylöspäin. Tässä ohjelmassa korostuu kokeilu ja luovuus. Scratch ohjelmointi on ns. Turtle-ohjelmointia eli hahmon ohjelmointia. Scratch on hyvä ohjelma kun haluaa tehdä animaatioita ja pikku pelejä.

Muita vastaavia Turtle-ohjelmointityökaluja on esimerkiksi:

Yleensä nämä kaikki graafiset Turtle-ohjelmointikielet on kirjoitettu JavaScriptillä eli kyseessä ei ole uusi ohjelmointikieli vaan paremminkin graafinen käyttöliittymä JavaScriptiin, jossa korostuu ohjelmallinen ajattelu. Palikoilla kuvatut graafiset komennot saattavat poiketa paljonkin alkuperäisestä JavaScript-koodista, koska palikat ovat itse asiassa funktioita (aliohjelmia).

Huomioita

  • Hyvä tapa aloittaa tutustuminen ohjelmointiin. Luovuus ja kokeilu ovat tärkeintä.
  • Pääpaino algoritmeissä, ei koodauksessa, eikä ohjelmointikielen oikein kirjoituksessa. Korostuu ns. ohjelmallinen ajattelu.
  • Soveltuu parhaiten animointiin, pikku-peleihin ja kynällä piirtämiseen.
  • Grafiikka on ns. Turtle-grafiikkaa. Lähestymistapa piirtämiseen on erilainen kuin muilla ohjelmointikeilillä. Varsinaiset grafiikka-komennot puuttuvat. Tausta-ikkunan kokoa ei voi muuttaa. Grafiikka luodaan liikuttelemalla hahmoa. Tästä seuraa selkeitä puutteita, joka joissain tapaukissa hankaloittaa ohjelman tekemistä.
  • Laitteita (esim: micro: bit), robotteja ja työkoneita voidaan ohjelmoida tällä tekniikalla, joten tätä ohjelmointi-tekniikkaa tarvitsevat myös aikuiset nyt ja tulevaisuudessa.