Close menu
Close menu

Tunnistaudu

Kirjaudu

Etkö ole vielä jäsen?

Liity jäseneksi

Yhteenvetoa

Aluksi voisi todeta, että grafiikan ohjelmointi onnistuu ihan millä tahansa näistä kielistä. Oma kiinnostus voisi määrätä ohjelmointikielen valinnan. Mutta lähdetään valitsemaan kieltä aloittelijalle, jolla ei ole aikaisempaa ohjelmointi kokemusta.

Kun verrataan koodia, niin sen perusteella voidaan sanoa, että helpoiten koodaaminen onnistuu seuraavilla kielillä: Scratch, Processing, P5.js, Processing for Python, Small Basic ja Eppa Basic. Myös perus Python on helppoa, mutta se toimii vain konsoli-ikkunassa. Haastavampia kieliä ovat selvästi: Java, Pygame ja Racket. JavaScript on siinä välimaastossa. Koska Basic on kielenä hiipuva kieli ja Scratch:ssä on selvästi erilainen lähestymistapa grafiikkaan eli piirtäminen tapahtuu kynää liikuttelemalla (ns. Turtle-grafiikka), niin jäljelle jää selkeä kolmikko eli Processing, P5.js ja Processing for Python, joita voisi suositella aloittelijoille ja joilla tehdään graafista ohjelmointia tällä kurssilla. Lisäksi näiden kielten jatkuvuus on taattu. Processing perustuu Javaan, P5 perustuu JavaScriptiin ja Procsseing for Python perustuu Pythoniin (ja Javaan). Java, JavaScript ja Python ovat lisäksi kolme suosituinta kieltä maailmassa, joten aloittelijan kannattaa ehdottomasti aloittaa Processing/P5.js kielistä.

Lopuksi teemme valinnan kolmen jäljelle jääneen ohjelmointikielen kesken. Valitsemme näistä kolmesta P5.js -ohjelmoinnin koska siinä voimme myös hyödyntää JavaScript-koodia. JavaScriptillä on jatkuvuutta ja se toimii kaikissa selaimissa eli käytännössä missä tahansa ympäristössä.

Vaikka nämä ohjeet on tehty P5.js ohjelmointikielelle, niin riippuen omasta kiinnostuksesta voit yrittää tehdä samoja esimerkkejä myös muilla ohjelmointikielillä. Jos kysytään, että mitä ohjelmointikieltä kannattaisi opetella, niin minun vastaus on että JavaScriptiä ja Pythonia. Näillä molemmilla ohjelmointikielillä on loistava tulevaisuus. Suosittelen kuitenkin aloittamaan ns. johdannaiskielillä eli Processing, P5js ja Processing for python, koska silloin päästää ohjelmoimaan grafiikkaa helpolla tavalla. Toivotan innostavia hetkiä ohjelmoinnin parissa.