Close menu
Close menu

Tunnistaudu

Kirjaudu

Etkö ole vielä jäsen?

Liity jäseneksi

Scratch koordinaatisto

Tutustutaan aluksi Scratch-ohjelmointiin, jolla on hyvä aloittaa ohjelmointiin tutustuminen. Scratch-ohjelmointiympäristö löytyy osoitteesta. https://scratch.mit.edu/

Scratch-ohjelmoinnissa koodi rakennetaan valmiista palikoista hiirellä raahaamalla palikoita komentoalueelta koodialueelle.

Kun rakennat koodin koodialueelle, jota valittu hahmo tottelee, niin ensimmäinen komento on aina, jokin komento joka käynnistää ohjelman. Se voi olla esimerkiksi lippu-komento. Kun painat vihreän lipun kuvaketta näyttämön vasemassa yläreunassa, niin luomasi ohjelma suoritetaan.

Scratch ohjelmassa on kiinteän kokoinen xy-koordinaatisto, joka on samanlainen kuin matematiikassakin eli x:n arvot kasvavat oikealle ja y:n arvot kasvavat ylös. Ikkunan kooksi on määrätty 480 pistettä x 360 pistettä. Koska origo on ikkunan keskellä, niin x:n arvot voivat vaihdella -240 ja 240 välillä ja vastaavasti y:n arvot voivat vaihdella -180 ja 180 välillä. Voit piirtää kuviota Scratch:ssä, kun ensin menet aloituspisteeseen, lasket kynän alas ja sen jälkeen liikuttelet hahmoa eri koordinaattipisteisiin. Esimerkiksi jos piirretään puolisuunnikas ja sinulla on tiedossa puolisuunnikkaan nurkkapisteet, niin suunnikas piirretään seuraavasti.

Huomaa, että kynä-komennot pitää aluksi lisätä kohdasta valinnaiset komennot. Lisäksi voit valita taustan ja hahmon valmiista kirjastosta, joka tulee ohjelman mukana. Kirjastossa on valmiina taustakuva, joka esittää xy-koordinaatistoa.