Animaatio-ohjelman perusidea on seuraavanlainen.
laskuri=650; // Määrittele laskuri-muuttuja ja anna sille alkuarvo function setup() { createCanvas(600, 600); // Ikkunan koko 600 x 600 } function draw() { laskuri--; // Pienennetään laskuria yhdellä (liikkuu ylös) if (laskuri < -50) { // Jos laskuri on pienempi kuin -50, niin silloin laskuri = 650; // anna laskurille uusi alkuarvo, joka on 650 } background(100,100,255); // Tyhjennä ja väritä tausta hahmo(300,laskuri,1); // Aliohjelman kutsuminen, x:n arvo vakio (=300), y:n arvo muuttuu laskurin avulla } function hahmo(x, y, koko) { // Aliohjelma push(); // Koordinaatisto muistiin translate(x,y); // Siirrä hahmoa siirtämällä koordinaatistoa scale(koko); // Suurenna/pienennä hahmoa ellipse(0,0,100,100); // Piirrä hahmo siten, että se on origon keskellä pop(); // Palauta koordinaatisto muistista } |
Hahmosta kannattaa tehdä oma aliohjelmansa. Hahmon liikuttelu onnistuu helpoiten liikuttamalla koordinaatistoa translate(x,y); komenolla. Aliohjelmaan lisäksi kannattaa laittaa scale(koko); komento, niin hahmoa voi tarvittaessa suurentaa (koko > 1) tai pienentää (0<koko<1). Luodaan tämän idean pohjalta erilaisia hahmoja ja laitetaan ne liikkumaan. Tässä hahmo on ympyrä, joka liikkuu alhaalta ylöspäin.