Close menu
Close menu

Tunnistaudu

Kirjaudu

Etkö ole vielä jäsen?

Liity jäseneksi

Yhteenveto

Animaatio-ohjelman perusidea on seuraavanlainen.

laskuri=650;                 // Määrittele laskuri-muuttuja ja anna sille alkuarvo
function setup() {
  createCanvas(600, 600);    // Ikkunan koko 600 x 600
}

function draw() {
  laskuri--;                 // Pienennetään laskuria yhdellä (liikkuu ylös)
  if (laskuri < -50) {       // Jos laskuri on pienempi kuin -50, niin silloin
     laskuri = 650;          // anna laskurille uusi alkuarvo, joka on 650
  }
  background(100,100,255);   // Tyhjennä ja väritä tausta
  hahmo(300,laskuri,1);      // Aliohjelman kutsuminen, x:n arvo vakio (=300), y:n arvo muuttuu laskurin avulla 
}
function hahmo(x, y, koko) { // Aliohjelma
  push();                    // Koordinaatisto muistiin
  translate(x,y);            // Siirrä hahmoa siirtämällä koordinaatistoa
  scale(koko);               // Suurenna/pienennä hahmoa
   
  ellipse(0,0,100,100);      // Piirrä hahmo siten, että se on origon keskellä 

  pop();                     // Palauta koordinaatisto muistista
}

Hahmosta kannattaa tehdä oma aliohjelmansa. Hahmon liikuttelu onnistuu helpoiten liikuttamalla koordinaatistoa translate(x,y); komenolla. Aliohjelmaan lisäksi kannattaa laittaa scale(koko); komento, niin hahmoa voi tarvittaessa suurentaa (koko > 1) tai pienentää (0<koko<1). Luodaan tämän idean pohjalta erilaisia hahmoja ja laitetaan ne liikkumaan. Tässä hahmo on ympyrä, joka liikkuu alhaalta ylöspäin.