Satunnaislukuja voidaan arpoa komennolla: random(luku); jolloin arvotaan desimaaliluku välillä [0,luku]. Komennon voi myös kirjoittaa muodossa: random(luku1,luku2); jolloin arvotaan desimaaliluku väliltä [luku1,luku2]. Jos haluat pyöristää arvotun desimaaliluvun kokonaisluvuksi, niin ympärillä voi tällöin käyttää round(desimaaliluku); funktiota. Katsotaan ensin muutamia esimerkkejä.
Komento | Merkitys |
random(255); | Arpoo desimaaliluvun väliltä 0…255. |
round(random(255)); | arpoo kokonaisluvun väliltä 0…255. |
random(100,200); | Arpoo desimaaliluvun väliltä 100…200. |
round(random(-10,10); | Arpoo kokonaisluvun väliltä -10…10. |
random(20,80); | Arpoo desimaaliluvun väliltä 20…80 |
random(-15,-5); | Arpoo desimaaliluvun väliltä -15…-5 |
Tehdään ohjelma, jossa arvotaan satunnainen väri. RGB-väri asetetaan arpomalla R, G ja B arvot väliltä 0…255. Lisäksi arvotaan myös läpinäkyvyys arvo väliltä 100…200. Piirretään neliö, jonka koko on 100 x 100, satunnaiseen paikkaan eli arvotaan neliön vaaka- ja pystysuuntainen paikka väliltä 0…600, joka on myös ikkunan koko.
P5.js-koodi
function setup() { createCanvas(600, 600); // Ikkunan koko 600x600 background(0); // Taustaväri valkoinen } function draw() { fill(random(255),random(255),random(255),random(100,200)); // Arvotaan satunnainen väri rect(random(600),random(600),100,100); // Piirretään 100x100 neliö satunnaiseen paikkaan } |
Huomio: Arpominen pitää laittaa draw-funktion sisälle, koska draw-funktio on ikuisessa silmukassa. Jos arpominen laitettaisiin setup-funktion sisälle, niin arpominen tapahtuisi vain kerran.