Close menu
Close menu

Tunnistaudu

Kirjaudu

Etkö ole vielä jäsen?

Liity jäseneksi

Harjoituksia

1. Tee ohjelma, jossa kolmion suunta muuttuu kun hiirtä liikutellaan vaakasuunnassa ja kolmion väri muuttuu kun hiirtä liikutellaan pystysuunnassa.

2. Tee ohjelma, jossa punainen suorakulmio vaihtaa paikkaa, kun sitä liikutellaan vasemmalta oikealle ja sininen suorakulmio vaihtaa paikkaa, kun sitä liikutellaan ylhäältä alas.

3. Tee ohjelma, jossa on talo. Aina kun hiiri viedään ikkunan tai oven päälle, niin jokin hahmo kurkistaa ikkunasta tai ovesta.

4. Tee ohjelma jossa ensimmäisellä liukupalkilla voidaan asettaa värit: punainen, keltainen, vihreä, syaani, sininen ja magneta. Toisella liukupalkilla voidaan kasvattaa palkkien lukumäärää ja kolmannella liukupalkilla voidaan siirtää palkkeja ylöspäin.

5. Tee ohjelma, jossa yhden neliön väri vaihtuu hiiren liikkeiden avulla kuten kuvassa eli jaa ikkuna 3×3 osaneliöihin.

6. Tee edellisen harjoituksen pohjalta jätkänshakkipeli. Aina kun napsautat hiirellä tyhjää ruutua, niin siihen kohtaan tulee joko O tai X. Voit käyttää jokaiselle ruudulle omaa muuttujaa, jossa mahdolliset arvot on 0 = tyhjä ruutu, 1 = ”O”, 2 = ”X”. Lisäksi tarvitset oman muuttujan pelaajan vuorolle. Voit lisätä siihen vielä function keyPressed, jonka avulla voidaan nollata muuttujien arvot, kun painetaan jotain näppäintä. Tällöin peli alkaa alusta.

7. Tee ohjelma, jossa sektori vaihtaa väriä, kun hiirtä liikutellaan ikkunan keskipisteen ympäri. Vinkki: tarvitset degrees(atan2(mouseY – height / 2, mouseX – width / 2)) funktiota, jotta saat selville kulman.