Att spara svar från demoeditorn
Skapa din egen returneringsmapp.
Kanske per kurs och kapitel el.dyl.
Nu ser mappen ut så här för andra:
Klicka på [palauta merkintä]. ( Inlämna ett inlägg. )
Copy/Pasta och Redigera vid behov.
Allmänt
Om pedagogiken kring användningen av digitala material i gymnasiets matematik, fysik och kemi.
MAOL:s utbildning riktad till gymnasielärare erbjuder tips som passar nya läroplanens krav på digitala färdigheter.
Utbildning (hittills på finska) har varit inriktad på hur man kan nyttja digitala material i undervisningen tex. för att skapa uppgifter och producera svar både ur lärarens och elevens synvinkel. Vi bekantar oss med existerande material och övar att skapa egna.
Centrala innehåll
- Att bekanta sig med digitalt innehåll
- Att hitta och använda material på webben
- Att producera, behandla och analysera data
- Videoanalys
- Algoritmer och programmering
Litet kod för matematikeditorn.
I rutan nedanför har jag kopierat in LaTeX koden.
x_{1,2}=\frac{b\pm\sqrt{b^2-4ac}}{2a} |
Exempeluppgift
P_1=\left(0,0,0\right) |
\overline{OA}:=(0,1,\sqrt{3})^T \overline{OB}:=(\frac{\sqrt{3}}{2},\frac{3}{2},0)^T \overline{OC}:=(-\frac{\sqrt{3}}{2},\frac{3}{2},0)^T |
Basvektorer i planet ABC
\overline{AB}:=(\frac{\sqrt{3}}{2},\frac{1}{2},-\sqrt{3})^T \overline{AC}:=(-\frac{\sqrt{3}}{2},\frac{1}{2},-\sqrt{3})^T |
Planet ABC:s normalvektor
\overline{n}_1 =\overline{AB}\times\overline{AC} =\frac{1}{4}\cdot \left| \begin{matrix} \overline{\text{i}}&\overline{\text{j}}&\overline{\text{k}}\\ \sqrt{3}&1&-2\sqrt{3}\\ -\sqrt{3}&1&-2\sqrt{3} \end{matrix} \right| =(0,12,2\sqrt{3})^T\cdot\frac{1}{4} =\frac{1}{2}\left(6\cdot\overline{\text{j}}+\sqrt{3}\cdot\overline{\text{k}}\right) |
\overline{n}_2=\overline{OA}\times\overline{OB} =\frac{1}{2}\cdot\left| \begin{matrix} \overline{\text{i}}&\overline{\text{j}}&\overline{\text{k}}\\ 0&1&\sqrt{3}\\ \sqrt{3}&3&0 \end{matrix} \right|=(-3\sqrt{3},3,-\sqrt{3})^T\cdot\frac{1}{2} =\sqrt{3}\left(-3\overline{\text{i}}+\sqrt{3}\overline{\text{j}}-\overline{\text{k}}\right) |
ja
\overline{n}_3=(0,-\sin\frac{\pi}{36},\cos\frac{\pi}{36})^T \overline{p}\ =\ \left(x,y,z\right)^T |
också pga. symmetriskäl ger koordinaterna för P3=(-x,y,z).
\begin{cases} \left(\overline{p}-\overline{OA}\right)\cdot\overline{n}_1&=0\\ \overline{p}\cdot\overline{n}_2&=0\\ \overline{p}\cdot\overline{n}_3& =0 \end{cases} \begin{cases} \begin{cases} |
Nu motsvarar 50 m i verkligheten längdenheter så vi får förstora alla koordinater
förstoras med k=
\begin{cases} 6y+\sqrt{3}z&=9\cdot\frac{50\ m}{\sqrt{3}-\tan\left(\frac{\pi}{36}\right)}\\ -3x+\sqrt{3}y-z&=0\\ -\sin\frac{\pi}{36}y+\cos\frac{\pi}{36}z&=0 \end{cases} \begin{cases} |
SVAR: Vajrarnas fästen blir i koordinaterna
P_2=\left(24.384,44.481,3.892\right)\ m P_3=\left(-24.384,44.481,3.892\right)\ m |