LUENNOT JA TYÖPAJAT 3.10.2020
Avajaiset:
Opetusministeri Li Andersson
Tarja Ylivuori, pj. MAOL ry
Projektipäällikkö Sanna Nevala
Vuoden matemaattisten aineiden opettajan julkistaminen
Kansalaisten näkemyksiä koulutuksensa hyödyistä ja tulevaisuuden koulun kehittämisestä
Jouni Välijärvi, professori, emeritus, Jyväskylän yliopisto
Luento/alakoulu, yläkoulu, ammattioppilaitos ja lukio
Sähköinen oppimateriaali oikein käytettynä vapauttaa opettajan aikaa kaikkein tärkeimpään tehtävään - opiskelijoiden auttamiseen. Samalla opettajan työtaakka pienenee, opiskelijat motivoituvat paremmin ja saavat tehtyä enemmän töitä. Lopputuloksena opiskelijat oppivat paremmin ja opettajan jaksaminen paranee.
Käydään esimerkkien avulla läpi, miten tämän voi tehdä. Esimerkkeinä sähköisestä oppikirjoista käytetään Mafynetin lukion kemian, fysiikan ja matematiikan kursseja.
Luennoitsija: Teemu Kekkonen, MAFY:n perustaja sekä etäopetuksen kehittäjä.
Työpaja MAFY Oy
Perttu Pölönen - Oppimisen tulevaisuus ja digitaalisuus
MAFY Kuinka ratkaiset eriyttämisen haasteet Mafynetin avulla. Joillakin opiskelijoilla on korkeat ja toisilla matalat tavoitteet. Toiset käyttävät enemmän aikaa opiskeluun ja toiset vähemmän – etenemiseen vaikuttaa sekin, kuinka nopeasti opiskelija kykenee omaksumaan asioita. Riippumatta opiskelijan tasosta, opiskelu voi aiheuttaa stressiä. Hyvän oppitunnin voi pitää monella eri tavalla – opetukseen voi kuulua runsaasti luentoja tai ei ollenkaan luentoja ja opiskelijat voivat edetä joko omaan tahtiinsa tai opettajan ohjaamassa tahdissa. Mafynetti ratkoo eriyttämisen ongelmia ja mahdollistaa erilaiset tavat opettaa. Ratkaisut esitetään Mafynetti-sovelluksen sekä siihen kuuluvien matematiikan, fysiikan ja kemian oppimateriaalien avulla.
Luennoitsija: Antti Suominen, MAFY:n yo-mallivastauksien sekä MAY1-kurssimateriaalin laatija
Omat välineet: ei tarvitse
Lukio/matematiikka, kemia ja fysiikka
Karvi käynnisti syksyllä 2018 perusopetuksen oppimistulosten pitkittäisarvioinnin. Sen alkumittauksessa kartoitettiin koulutulokkaiden matematiikan ja äidinkielen taitoja. Samojen oppilaiden taitojen kehittymistä seurataan perusopetuksen ajan. Luennolla esitellään arvioinnin toteutusta ja tuloksia. Arvioinnissa löydettiin viisi riskitekijää, jotka ennustavat koulutulokkaiden matalaa lähtötasoa.
Annette Ukkola, projektipäällikkö Karvi
Ala- ja yläkoulu/matematiikka
Millaisia mahdollisuuksia moduuliajattelu tarjoaa opetuksen järjestämiselle?
Teijo Koljonen, opetusneuvos, Opetushallitus
Luento/lukio
Genomgång av och diskussion kring mål, innehåll studiepoäng och och studieavsnitt.
Jan-Anders Salenius, Filosofie magister/lektor i matematik, Brändö gymnasium / Helsingfors
Lektion/matemati/gymnasium
Kerron esitelmässäni matematiikan ylioppilaskokeista viime aikoina: mitä tehtävien on pitänyt mitata, millainen vaikeustaso on ollut, jne.
Anne-Maria Ernvall-Hytönen, apulaisprofessori ja ylioppilastutkintolautakunnan jäsen, Helsingin yliopisto
Samuli Siltanen, matematiikan professori, Helsingin yliopisto
Luento/yläkoulu ja lukio/fysiikka, matematiikka ja tietotekniikka
Ensimmäisessä osiossa käymme läpi uuden opetussuunnitelman tavoitteita ja näytämme mitkä eMathStudion toiminnot ja työkalut auttavat näiden tavoitteiden saavuttamisessa. Toisessa osiossa käymme läpi 4f-Vihkon käyttöä kevään 2020 ylioppilaskoetehtävien ratkaisuissa sekä miten automaattista tarkistinta voidaan käyttää ratkaisujen tarkistamisessa. Tarkistimemme pystyy tarkistamaan 11 viime kevään pitkän matematiikan ratkaisuista. 4f-Vihko toimii myös eMathStudion työpöytäversiona ja opastamme myös sen käyttöä.
eMathStudion avulla voit kommunikoida opiskelijoidesi kanssa tehokkaasti heidän olinpaikastaan riippumatta. Pystyt seuraamaan heidän etenemistään, jakamaan tehtäviä ja vastauksia, tarkistamaan heidän ratkaisujensa oikeellisuudet automaattisesti, sekä antamaan välitöntä palautetta. Oppilaasi saavat apua matematiikan tarkistintyökalusta, joka tarkistaa laskujen oikeellisuuden vaiheittain. Näin oppilaat pystyvät tunnistamaan heille ongelmallisimmat kohdat ja osaavat myös pyytää apua oikeaan asiaan.
Taina-tiimitaulukko on työkalu tukemaan opiskelijaa kurssin tehtävissä etenemistä dynaamisen itsearvioinnin sekä edistymisen visualisoinnin avulla. Pilvipohjoisen Taina-taulukon avulla opettaja voi seurata ryhmän etenemistä ja näkee tehtävien haastepaikat, sekä lisäksi taulukko toimii opiskelun ohjauksen ja kurssiarvioinnin tukena.
Työpajasta saat linkin Taina-taulukkoon mukaasi omille kursseille sovellettavaksi.
Nimi "Taina" syntyy taulukon toiminnallisuutta kuvaavista sanoista: tehtävät, aikataulut, itsearviointi, näytä edistyminen, arviointi.
http://bit.ly/tainataulukko
Ville Arvio, opettaja, matematiikka ja tietotekniikka
Aine ja kouluaste: lukio, fysiikka, kemia, matematiikka ja tietotekniikka
Kimmo Kainulainen, kosmologi, professori, Helsingin yliopisto
Opetussuunnitelmassa fysiikka ei muodosta johdonmukaista kokonaisuutta, ja moderni fysiikka lähes sivuutetaan. Miten asian voisi korjata?
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/04/13/opetetaanko-koulussa-fysiikkaa-vaarin-syksy-rasanen-opetuksen-sisalto-on
Syksy Räsänen, Kosmologi, Helsingin yliopisto
Luento/fysiikka/yläkoulu ja lukio
Hankasalmen observatorio on edistyksellinen ja etäkäytettävä tähtitieteellinen observatorio, jossa tehdään tieteellistä tutkimusta harrastajavoimin. Luennolla esitellään observatorion toimintaa ja merkittävimpiä havaintoja. Uutena tutkimusmuotona on revontulien äänet, joiden olemassaoloa ja askuperää pyritään selvittämään.
Arto Oksanen, puheenjohtaja, Jyväskylän Sirius ry
Luento/fysiikka/alakoulu, yläkoulu, ammattiopisto, lukio
Taivaalla voi vuoden kuluessa havaita reilusti yli sata erilaista luonnon valo- ja väri-ilmiötä. Miltä ilmiöt näyttävät? Miten ilmiöt syntyvät ja milloin niitä voi havaita. Mitä välineitä havaitsemissa tarvitaan?
Eerik Viitala, FT, Gradia/Lukiokoulutus
Fysiikka/ala- ja yläkoulu ja lukio
Tervetuloa tutustumaan uuteen Otavan lukion fysiikan Vipu-sarjaan! Pajan vetäjät, oppikirjailijat Mikko Korhonen ja Kalle Vähä-Heikkilä avaavat Vipu-sarjan avulla kokeellisuutta lukion fysiikassa. Tule kuulemaan innostavat vinkit oppituntien demoihin ja mittauksiin. Kerromme myös uusista ominaisuuksista Otavan tuotteissa, jotka mahdollistavat opintojaksojen luomisen ja moduulien sisältöjen yhdistämisen sekä muokkauksen omiin tarpeisiisi sopivaksi.
Läromedlet utkommer också på svenska med namnet Volt!
Tervetuloa tutustumaan e-Opin lukiofysiikan Resonanssi-sarjaan, joka uudistuu lukion opetussuunnitelman vaihtuessa. Pajassa kuulet sarjan julkaisuajankohdista, pääset tutustumaan ensimmäisiin uudistettuihin kirjoihin ja saat vinkkejä kirjan käyttöön opetuksessa. Mukana oppikirjailija Otso Huuska.
Orbitaali-sarja uudistuu lukion uuteen opetussuunnitelmaan. Pajassa pääset tutustumaan päivitettyyn kirjaan ja sen käyttöön opetuksessa. Kerromme myös sarjan julkaisuaikataulusta.
Föredraget ger en översikt av forskningen inom nanofysik och nanoteknologi. Målet är att förklara
vad som är det principiellt nya som nanoteknologin tillför jämfört med konventionella grenar av teknologin.
Markus Ahlskog, professori ja tutkija Andreas Johansson, Jyväskylän yliopisto
Lukio/fysiikka
Työpajassa keskustellaan kemian parhaista etätöistä
Lassi Pyykkö, kemian opettaja/Schildtin lukio
Työpaja/kemia/ammattiopisto/yläkoulu/lukio
Luennolla tarkastellaan kemian osuutta ja mahdollisuuksia tehostaa kiertotalouden ratkaisuja yhteiskunnassamme. Raaka-aineiden tarve kasvaa valtavalla vauhdilla, mutta edelleenkin kierrätys on suhteellisen vähäistä, vaikka potentiaalisia raaka-ainevirtoja löytyy mm. teollisuuden sivuvirroista sekä erilaisista lietteistä ja jättemateriaaleista. Elektroniikkaromu on yksi potentiaalisimmista raaka-ainelähteistä sisältäen mm. kultaa, palladiumia, hopeaa ja kuparia. Kemian osaamista tarvitaan, jotta raaka-aineet, erityisesti metallit saadaan otettua tehokkaasti talteen ja prosessoitua korkean jalostusasteen tuotteiksi.
Ari Väisänen, professori, Jyväskylän yliopisto
Luento/kemia/yläkoulu, ammattiopisto/lukio
Työpajassa annetaan lyhyt katsaus alan viimeisimpään tutkimustietoon ja harjoitellaan molekyylimallinnusta tuttujen ohjelmistojen (MarvinSketch, Molview ja Edumol) avulla. Sovelletaan tutkimustietoa käytännössä.
Johanns Pernaa, yliopistonlehtori, FT, Kemian opettajankoulutusyksikkö, Kemian osasto, Helsingin yliopisto
Työpaja/kemia/ yläkoulu, ammattiopisto, lukio
Työpajassa pääset tutustumaan EV3-robottien ja Micro:bit-pienoistietokoneiden käytön perusteisiin laaja-alaisten taitojen opetuksessa erityisesti matematiikan, fysiikan ja tietotekniikan oppiaineissa. Kuulet esimerkkejä näiden ohjelmoitavien laitteiden kehittyneemmistä ominaisuuksista, kuten dataloggingista ja sensoridatan hyödyntämisestä ongelmanratkaisussa ja omien keksintöjen tekemisessä. Pääset myös kokeilemaan laitteita käytännössä.
Janne Fagerlund, Jyväskylän yliopisto, opettajankoulutuslaitos, Innokas-koordinaattori & Jukka Lehtoranta, Jyväskylän yliopisto, opettajankoulutuslaitos, Innokas-kouluttaja
Työpaja/fysiikka, matematiikka ja tietotekniikka/ala- ja yläkoulu sekä lukio
Käydään läpi kolme esimerkkiä tavoista joilla Python ohjelmointikieltä voidaan monipuolisesti hyödyntää yläkoulun ohjelmoinnin opetuksessa.
Esimerkit:
Turtle- ohjelmointi ja Lego EV3
MicroPython micro:biteille
Legorobottien ohjelmointi Pythonilla
Ville Sakomaa, hankekoordinaattori, Jyväskylän kaupunki
Luento/yläkoulu/matematiikka ja tietotekniikka
Digitalisaation vaikutukset koskevat laajasti yksilöitä, organisaatioita, yrityksiä ja yhteiskuntaa yhteisesti. Digitalisaatiossa on kyse yhteiskunnallisesta prosessista, jossa hyödynnetään informaatioteknologisen kehityksen uusia mahdollisuuksia. Samalla lisääntyvät uhat ja riskit, mikäli kyberturvallisuus ei ole digitaalisen yhteiskunnan sisäänrakennettu ominaisuus. Tällä luennolla käsitellään digitaalisen maailman ominaisuuksia, sen haavoittuvuuksia ja riskejä. Lopuksi esitetään kansalaisen kyberturvallisuuden periaatteet.
Martti Lehto, professori, Jyväskylän yliopisto
Luento/tietotekniikka/yläkoulu, ammattiopisto ja lukio
Työpajassa tutustutaan uusiin lukion fysiikan ja kemian sarjoihin ja niiden toiminnallisuuksiin. Studeon digitaaliset materiaalit tarjoavat näppärän ja luotettavan alustan, jolla voi rakentaa mieleisensä opintojakson ja seurata opiskelijoiden edistymistä reaaliajassa. Oppimateriaalit sisältävät paljon kokeellisia töitä, analysoitavaa mittausdataa sekä videoita ohjelmistojen käytöstä. Monipuolisten harjoitusten avulla opiskelijat aloittavat valmentautumisen ylioppilaskokeeseen jo heti ensimmäisestä opintojaksosta alkaen. Tule tutustumaan materiaaleihin ja siihen, miten voit muokata moduulin juuri sinun opintojaksoosi sopivaksi! Lärömedel finns även på svenska.
Työpaja Studeo Oy
Työpajassa tutustutaan uusiin pitkän ja lyhyen matematiikan sarjoihin, MAY1-oppimateriaaliin ja niiden toiminnallisuuksiin. Studeon digitaaliset materiaalit tarjoavat näppärän ja luotettavan alustan, jolla voi rakentaa mieleisensä opintojakson ja seurata opiskelijoiden edistymistä reaaliajassa. Oppimateriaalit sisältävät paljon interaktiivisia tutkimustehtäviä, esimerkkejä sekä videoita ohjelmistojen käytöstä. Lukuisten harjoitusten avulla opiskelijat pääsevät valmentautumaan ylioppilaskokeen A- ja B-osaan jo heti ensimmäisestä opintojaksosta alkaen. Tule tutustumaan materiaaleihin ja siihen, miten voit muokata moduulin juuri sinun opintojaksoosi sopivaksi! Lärömedel finns även på svenska.
Työpaja Studeo Oy
Oppimisanalytiikka on eräs viime vuosina päätään nostanut oppimisen ja tietotekniikan tutkimusta yhdistävä teema. Luennossa tarkastellaan mistä oikein on kysymys ja mitä mahdollisuuksia olisi yhdistää oppimisanalytiikkaa lukio-opetukseen ja oppimisen tukemiseen.
Tommi Kärkkäinen, Jyväskylän yliopisto/Informaatioteknologian tiedekunta
Työpajan vetäjänä toimii lukion kemian sarjan tekijä Kirsi-Maria Vakkilainen Otaniemen lukiosta. Työpaja Sanoma Pro Oy
Fysiikassa lahjakkaiden lukiolaisten eriyttävien oppimateriaalien tutkimista ja koulun ulkopuolisen valmennustoiminnan esittelyä. https://www.jyu.fi/science/fi/fysiikka/ajankohtaista/suomen-fysiikan-olympiavalmennus
GeoGebra-harjoituksia yläkoulun ja (lähinnä) lyhyen matematiikan geometriaan
Milla Hirvonen, DI, Ylöjärven lukio
Työpaja/matematiikka/yläkoulu ja lukio
Työpajan vetäjänä toimii uuden Muuttuja-sarjan tekijä Päivi Portaankorva-Koivisto Helsingin yliopistolta. Työpaja Sanoma Pro Oy
Työpajassa pohditaan käytännönläheisesti, mitä kaikkea projektin suunnittelussa ja toteutuksessa kannattaa huomioida. Saat mukaasi runsaasti vinkkejä, ideoita ja valmista materiaalia omiin projekteihisi!
Elina Viro, tohtorikoulutettava, Vikke Vuorenpää, DI, Tampereen yliopisto
Outi Haatainen (https://start.luma.fi/) ja Oona Kiviluoto ( https://2020.luma.fi/) esittelevät vinkkejä ja ideoita oman monialaisen oppimiskokonaisuuden suunnitteluun ja toteuttamiseen. Tilaisuus sopii kaikille opettajille, ohjaajille ja opoille varhaiskasvatuksesta korkeakouluun.
Oona Kiviluoto, projektisuunnittelija, LUMA-keskus Suomi
Outi Haatainen, tohtorikoulutettava, StarT-projektipäällikkö, LUMA-keskus Suomi, Helsingin yliopisto
Työpaja/kaikki aineet ja kouluasteet
ClassPad Manager yo-kokeissa
Kokonaisvaltainen oppimisalusta matemaattisiin aineisiin, esittely ja työpaja
Vad kan vi göra för att variera matematikundervisningen? Hur kan vi motivera och inspirera eleverna? Att använda sig av övningar med spelinslag i undervisningen är ett sätt att göra just detta. I denna workshop får deltagaren bekanta sig med några olika spel som kan anpassas till olika områden inom matematiken. Tanken bakom spelen är att så många elever som möjligt skall räkna så mycket som möjligt och det är inte nödvändigtvis den elev som är bäst på att räkna som vinner spelet.
Nina Aspegren, Lektor i matematik, Resursperson vid Skolresurs.fi, Sarlinska skolan, Pargas
Workshop/matematik/högstadium
Anne Rantakaulio, lehtori, Tomi Nieminen, lehtori, dosentti,
Antti Kosonen, lehtori, Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Luento/matematiikka, fysiikka/ammattiopisto ja lukio
Luennolla käsitellään opettajan tapoja ohjata yksittäisen oppilaan matemaattista ajattelua sekä toisaalta johtaa koko luokan työskentelyä matematiikan oppitunnilla. Tutkimuksiin perustuen käsitellään erilaisia peliliikkeitä, joilla voidaan säilyttää oppilaslähtöisyys, mutta kuitenkin ohjata oppilaita.
Markus Hähköniemi, FT, dos., Opettajankoulutuslaitos, Jyväskylän yliopisto
Tule tutustumaan maksuttoman Abinetti-oppimateriaalin pitkän tai lyhyen matematiikan, fysiikan tai kemian kertauskurssille! Abinetti on sähköinen oppimisalusta, jossa on valmiit tehtävät mallivastauksineen ja teoriatiivistelmät. Halutessasi voit saada tehtävät myös printtikirjana. Opettajille Abinetti tarjoaa parhaana sähköisenä työkaluna monipuoliset ja reaaliaikaiset seurantatyökalut. Näet mm. miten ja kuinka paljon yksittäinen opiskelija on tehtäviä tehnyt. Abinetti tarjoaa kattavan ja tarkkaan mietityn tehtäväpaketin, jonka soveltuu hyvin kaiken tasoisille opiskelijoille. Lisäksi alusta ohjaa opiskelijat kertaamaan uudelleen ne tehtävät, joita hän ei edellisellä kerralla osannut. Edistymiskäyrältä opiskelijat voivat itse seurata omassa tavoitteessaan pysymistä. Abinetti käyttää samaa kaavaeditoria kuin Abittikoe. Työpajassa on käytössä chat.
Sähköiseen YO-kokeeseen valmentautumiseen tarvitaan muitakin kuin TVT-taitoja. Työpajassa Editan oppikirjailijat kertovat, miten oppimateriaali voi tukea YO-kirjoituksiin valmistautumista esimerkiksi opettamalla asioiden perustelemista ja matematiikan sanallistamista.
Työpaja Edita Publishing Oy
LOPS2021 muuttaa paitsi fysiikan sisältöjä myös opetuksen toteutusta. Työpajassa Editan oppikirjailijat kertovat, miten oppimateriaali voi tukea opettajaa uuden opsin käyttöönotossa.
LOPS2021 antaa mahdollisuuden koota luonnontieteellisten aineiden kaikille yhteisistä moduuleista oppiainerajat ylittäviä opintojaksoja. Työpajassa Editan oppikirjailijat esittelevät erilaisia mahdollisuuksia opintojaksojen rakentamiseen moduulien sisällöistä.
Työpajassa tutustutaan ohjelmiston päivityksen mukanaan tuomiin uusiin ominaisuuksiin kuten Python -ohjelmointiympäristöön. Päivittyneiden piirto-Widgettien uudet toiminnot ovat myös esittelyssä. Lopuksi käydään läpi oppivelvollisuuteen liittyen oppilaitoslisenssivaihtoehdot ja tarjoamamme koulutuspalvelut.
Vernier GoDirect -anturit, uudet tiedonkeräimet ja päivittyneet mittausohjelmistot soveltuvat erinomaisesti luonnontieteiden mittauksiin alakoulusta yliopistoon. Työpajassa esitellään modernit ja helppokäyttöiset välineet, jotka monipuolistavat ja luovat uusia mahdollisuuksia fysiikan ja kemian opetukseen.
Jan Saren, Jyväskylän yliopisto
Työpaja/fysiikka/yläkoulu, ammattiopisto ja lukio
-
AVAJAISET09:00 - 09:30
-
Suomalainen arvostaa saamaansa koulutusta09:30 - 10:15
-
Opettajan työtaakka pienemmäksi ja opiskelu tehokkaammaksi! MAFY Oy10:30 - 11:00
-
Perttu Pölönen - Oppimisen tulevaisuus ja digitaalisuus11:15 - 12:00
-
Kuinka ratkaiset eriyttämisen haasteet Mafynetin avulla. MAFY Oy12:15 - 13:00
-
Matematiikan taidot ja matalan lähtötason riskitekijät peruskoulun alussa13:15 - 14:00
-
Moduulit ja opintojaksot uudessa LOPSissa14:15 - 14:45
-
De nya modulerna i gymnasiematematiken GLP 201909:30 - 10:15
-
Matematiikan ylioppilaskokeet10:30 - 11:00
-
Matemaattinen mallinnus opetuksen tukenaMatemaattinen mallinnus opetuksen tukena12:15 - 13:00
-
eMathStudio ja LOPS 2021 sekä 4f-Vihkon käyttö ylioppilaskirjoituksissa, Four Ferries Oy13:15 - 14:00
-
eMathStudio: Työskentele sujuvasti ja siirry luokkaopetuksen ja etäopetuksen välillä vaivattomasti, Four Ferries Oy14:15 - 15:00
-
Taina-tiimitaulukko lukiomatematiikan arvioinnin apuna15:15 - 15:45
-
e-Opin Resonanssi-sarja lukion fysiikkaan, e-Oppi Oy09:30 - 10:15
-
e-Opin Orbitaali-sarja lukion kemiaan, e-Oppi Oy10:30 - 11:15
-
Vas är nanoteknologi?12:15 - 13:00
-
Kemian parhaat etätyöt13:15 - 14:00
-
Kiertotaloutta ja kestävää kemiaa14:15 - 15:00
-
Molekyylimallinnus kemian opetuksessa15:15 - 16:00
-
Laaja-alaisten taitojen opettaminen ohjelmoitavien laitteiden avulla09:30 - 10:15
-
Python -ohjelmointia yläkouluun10:30 - 11:00
-
"Kybermaailman uhka - mitä sinun tulee tietää kyberturvallisuudesta"12:15 - 13:00
-
Studeon fysiikan ja kemian LOPS 2021 oppimateriaalisarjat esittelyssä, Studeo Oy13:15 - 14:00
-
Studeon matematiikan LOPS 2021 oppimateriaalisarjat esittelyssä, Studeo Oy14:15 - 15:00
-
Oppimisanalytiikka oppimisen tukena15:15 - 16:00
-
Miksi juuri nyt on tärkeää osata kemiaa? Sanoma Pro Oy09:30 - 10:15
-
Fysiikkavalmennusta ja oppimateriaaleja lahjakkaille lukiolaisille10:30 - 11:15
-
Geometriaa GeoGebralla12:15 - 13:00
-
Kuinka motivoida yläkoululaisia matematiikan opiskeluun? Sanoma Pro Oy13:15 - 14:00
-
Miten toteutan projektioppimista koulussa?14:15 - 15:00
-
Oma monialainen kokonaisuus alkuun: materiaaleja ja tukea LUMA-verkostolta15:15 - 16:00
-
Maksuton oppimateriaali mafyke-kertauskursseille! KK Valmennuskeskus Oy09:30 - 10:15
-
Oppimateriaalin rooli matematiikan yo-kokeeseen valmentamisessa, Edita Publishing Oy10:30 - 11:00
-
EDITAn matkassa fysiikan uuteen LOPSiin, Edita Publishing Oy12:00 - 12:30
-
Oppiainerajat ylittävät opintojaksot ja lukion kemia, Edita Publishing Oy12:30 - 13:00
-
TI-Nspire CX CAS -ohjelmisto & tilannekatsaus, SchoolStore.fi13:15 - 14:00
-
Vernier -uutuudet peruskouluun ja lukioon, SchoolStore.fi14:15 - 15:00
-
Vierailu kiihdytinlaboratoriossa15:15 - 16:00