Close menu
Close menu

Tunnistaudu

Kirjaudu

Etkö ole vielä jäsen?

Liity jäseneksi

LUENNOT JA TYÖPAJAT 3.10.2020

09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
SEMINAARINMÄKI
SEMINAARINMÄKI
AVAJAISET
09:00 - 09:30

Avajaiset:
Opetusministeri Li Andersson

Tarja Ylivuori, pj. MAOL ry
Projektipäällikkö Sanna Nevala
Vuoden matemaattisten aineiden opettajan julkistaminen

Suomalainen arvostaa saamaansa koulutusta
09:30 - 10:15

Kansalaisten näkemyksiä koulutuksensa hyödyistä ja tulevaisuuden koulun kehittämisestä

Jouni Välijärvi, professori, emeritus, Jyväskylän yliopisto

Luento/alakoulu, yläkoulu, ammattioppilaitos ja lukio

Opettajan työtaakka pienemmäksi ja opiskelu tehokkaammaksi! MAFY Oy
10:30 - 11:00

Sähköinen oppimateriaali oikein käytettynä vapauttaa opettajan aikaa kaikkein tärkeimpään tehtävään - opiskelijoiden auttamiseen. Samalla opettajan työtaakka pienenee, opiskelijat motivoituvat paremmin ja saavat tehtyä enemmän töitä. Lopputuloksena opiskelijat oppivat paremmin ja opettajan jaksaminen paranee.

Käydään esimerkkien avulla läpi, miten tämän voi tehdä. Esimerkkeinä sähköisestä oppikirjoista käytetään Mafynetin lukion kemian, fysiikan ja matematiikan kursseja.

Luennoitsija: Teemu Kekkonen, MAFY:n perustaja sekä etäopetuksen kehittäjä.

Työpaja MAFY Oy

Perttu Pölönen - Oppimisen tulevaisuus ja digitaalisuus
11:15 - 12:00

Perttu Pölönen - Oppimisen tulevaisuus ja digitaalisuus

Kuinka ratkaiset eriyttämisen haasteet Mafynetin avulla. MAFY Oy
12:15 - 13:00

MAFY Kuinka ratkaiset eriyttämisen haasteet Mafynetin avulla. Joillakin opiskelijoilla on korkeat ja toisilla matalat tavoitteet. Toiset käyttävät enemmän aikaa opiskeluun ja toiset vähemmän – etenemiseen vaikuttaa sekin, kuinka nopeasti opiskelija kykenee omaksumaan asioita. Riippumatta opiskelijan tasosta, opiskelu voi aiheuttaa stressiä. Hyvän oppitunnin voi pitää monella eri tavalla – opetukseen voi kuulua runsaasti luentoja tai ei ollenkaan luentoja ja opiskelijat voivat edetä joko omaan tahtiinsa tai opettajan ohjaamassa tahdissa. Mafynetti ratkoo eriyttämisen ongelmia ja mahdollistaa erilaiset tavat opettaa. Ratkaisut esitetään Mafynetti-sovelluksen sekä siihen kuuluvien matematiikan, fysiikan ja kemian oppimateriaalien avulla.

Luennoitsija: Antti Suominen, MAFY:n yo-mallivastauksien sekä MAY1-kurssimateriaalin laatija

Omat välineet: ei tarvitse Lukio/matematiikka, kemia ja fysiikka

Matematiikan taidot ja matalan lähtötason riskitekijät peruskoulun alussa
13:15 - 14:00

Karvi käynnisti syksyllä 2018 perusopetuksen oppimistulosten pitkittäisarvioinnin. Sen alkumittauksessa kartoitettiin koulutulokkaiden matematiikan ja äidinkielen taitoja. Samojen oppilaiden taitojen kehittymistä seurataan perusopetuksen ajan. Luennolla esitellään arvioinnin toteutusta ja tuloksia. Arvioinnissa löydettiin viisi riskitekijää, jotka ennustavat koulutulokkaiden matalaa lähtötasoa.

Annette Ukkola, projektipäällikkö Karvi

Ala- ja yläkoulu/matematiikka

Moduulit ja opintojaksot uudessa LOPSissa
14:15 - 14:45

Millaisia mahdollisuuksia moduuliajattelu tarjoaa opetuksen järjestämiselle?

Teijo Koljonen, opetusneuvos, Opetushallitus

Luento/lukio

MATTILANNIEMI
MATTILANNIEMI
De nya modulerna i gymnasiematematiken GLP 2019
09:30 - 10:15

Genomgång av och diskussion kring mål, innehåll studiepoäng och och studieavsnitt.
 
 Jan-Anders Salenius, Filosofie magister/lektor i matematik, Brändö gymnasium / Helsingfors

Lektion/matemati/gymnasium

Matematiikan ylioppilaskokeet
10:30 - 11:00

Kerron esitelmässäni matematiikan ylioppilaskokeista viime aikoina: mitä tehtävien on pitänyt mitata, millainen vaikeustaso on ollut, jne.

Anne-Maria Ernvall-Hytönen, apulaisprofessori ja ylioppilastutkintolautakunnan jäsen, Helsingin yliopisto

Matemaattinen mallinnus opetuksen tukena
12:15 - 13:00
Matemaattinen mallinnus opetuksen tukena

Samuli Siltanen, matematiikan professori, Helsingin yliopisto

Luento/yläkoulu ja lukio/fysiikka, matematiikka ja tietotekniikka

eMathStudio ja LOPS 2021 sekä 4f-Vihkon käyttö ylioppilaskirjoituksissa, Four Ferries Oy
13:15 - 14:00

Ensimmäisessä osiossa käymme läpi uuden opetussuunnitelman tavoitteita ja näytämme mitkä eMathStudion toiminnot ja työkalut auttavat näiden tavoitteiden saavuttamisessa. Toisessa osiossa käymme läpi 4f-Vihkon käyttöä kevään 2020 ylioppilaskoetehtävien ratkaisuissa sekä miten automaattista tarkistinta voidaan käyttää ratkaisujen tarkistamisessa. Tarkistimemme pystyy tarkistamaan 11 viime kevään pitkän matematiikan ratkaisuista. 4f-Vihko toimii myös eMathStudion työpöytäversiona ja opastamme myös sen käyttöä.

eMathStudio: Työskentele sujuvasti ja siirry luokkaopetuksen ja etäopetuksen välillä vaivattomasti, Four Ferries Oy
14:15 - 15:00

eMathStudion avulla voit kommunikoida opiskelijoidesi kanssa tehokkaasti heidän olinpaikastaan riippumatta. Pystyt seuraamaan heidän etenemistään, jakamaan tehtäviä ja vastauksia, tarkistamaan heidän ratkaisujensa oikeellisuudet automaattisesti, sekä antamaan välitöntä palautetta. Oppilaasi saavat apua matematiikan tarkistintyökalusta, joka tarkistaa laskujen oikeellisuuden vaiheittain. Näin oppilaat pystyvät tunnistamaan heille ongelmallisimmat kohdat ja osaavat myös pyytää apua oikeaan asiaan.

Taina-tiimitaulukko lukiomatematiikan arvioinnin apuna
15:15 - 15:45

Taina-tiimitaulukko on työkalu tukemaan opiskelijaa kurssin tehtävissä etenemistä dynaamisen itsearvioinnin sekä edistymisen visualisoinnin avulla. Pilvipohjoisen Taina-taulukon avulla opettaja voi seurata ryhmän etenemistä ja näkee tehtävien haastepaikat, sekä lisäksi taulukko toimii opiskelun ohjauksen ja kurssiarvioinnin tukena. Työpajasta saat linkin Taina-taulukkoon mukaasi omille kursseille sovellettavaksi.
Nimi "Taina" syntyy taulukon toiminnallisuutta kuvaavista sanoista: tehtävät, aikataulut, itsearviointi, näytä edistyminen, arviointi. http://bit.ly/tainataulukko

Ville Arvio, opettaja, matematiikka ja tietotekniikka

Aine ja kouluaste: lukio, fysiikka, kemia, matematiikka ja tietotekniikka

YLISTÖNRINNE
YLISTÖNRINNE
Universiumin alku ja loppu
09:30 - 10:15

Kimmo Kainulainen, kosmologi, professori, Helsingin yliopisto

Fysiikan opetuksen sirpaleiden liimaamista
10:30 - 11:00
Fysiikan opetuksen sirpaleiden liimaamista

Opetussuunnitelmassa fysiikka ei muodosta johdonmukaista kokonaisuutta, ja moderni fysiikka lähes sivuutetaan. Miten asian voisi korjata? https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/04/13/opetetaanko-koulussa-fysiikkaa-vaarin-syksy-rasanen-opetuksen-sisalto-on 

Syksy Räsänen, Kosmologi, Helsingin yliopisto

Luento/fysiikka/yläkoulu ja lukio

Hankasalmen observatorio ja revontulten äänet
12:15 - 13:00

Hankasalmen observatorio on edistyksellinen ja etäkäytettävä tähtitieteellinen observatorio, jossa tehdään tieteellistä tutkimusta harrastajavoimin. Luennolla esitellään observatorion toimintaa ja merkittävimpiä havaintoja. Uutena tutkimusmuotona on revontulien äänet, joiden olemassaoloa ja askuperää pyritään selvittämään.
 
 Arto Oksanen, puheenjohtaja, Jyväskylän Sirius ry
 
 Luento/fysiikka/alakoulu, yläkoulu, ammattiopisto, lukio

Ilmakehän valoilmiöt
13:15 - 14:00

Taivaalla voi vuoden kuluessa havaita reilusti yli sata erilaista luonnon valo- ja väri-ilmiötä. Miltä ilmiöt näyttävät? Miten ilmiöt syntyvät ja milloin niitä voi havaita. Mitä välineitä havaitsemissa tarvitaan?

Eerik Viitala, FT, Gradia/Lukiokoulutus
Fysiikka/ala- ja yläkoulu ja lukio

Vipu - Uutta lukion fysiikkaan Otavalta, LOPS21
14:15 - 15:00

Tervetuloa tutustumaan uuteen Otavan lukion fysiikan Vipu-sarjaan! Pajan vetäjät, oppikirjailijat Mikko Korhonen ja Kalle Vähä-Heikkilä avaavat Vipu-sarjan avulla kokeellisuutta lukion fysiikassa. Tule kuulemaan innostavat vinkit oppituntien demoihin ja mittauksiin. Kerromme myös uusista ominaisuuksista Otavan tuotteissa, jotka mahdollistavat opintojaksojen luomisen ja moduulien sisältöjen yhdistämisen sekä muokkauksen omiin tarpeisiisi sopivaksi.

Läromedlet utkommer också på svenska med namnet Volt!

HARJU
HARJU
e-Opin Resonanssi-sarja lukion fysiikkaan, e-Oppi Oy
09:30 - 10:15

Tervetuloa tutustumaan e-Opin lukiofysiikan Resonanssi-sarjaan, joka uudistuu lukion opetussuunnitelman vaihtuessa. Pajassa kuulet sarjan julkaisuajankohdista, pääset tutustumaan ensimmäisiin uudistettuihin kirjoihin ja saat vinkkejä kirjan käyttöön opetuksessa. Mukana oppikirjailija Otso Huuska.

e-Opin Orbitaali-sarja lukion kemiaan, e-Oppi Oy
10:30 - 11:15

Orbitaali-sarja uudistuu lukion uuteen opetussuunnitelmaan. Pajassa pääset tutustumaan päivitettyyn kirjaan ja sen käyttöön opetuksessa. Kerromme myös sarjan julkaisuaikataulusta.

Vas är nanoteknologi?
12:15 - 13:00

Föredraget ger en översikt av forskningen inom nanofysik och nanoteknologi. Målet är att förklara vad som är det principiellt nya som nanoteknologin tillför jämfört med konventionella grenar av teknologin.

Markus Ahlskog, professori ja tutkija Andreas Johansson, Jyväskylän yliopisto

Lukio/fysiikka

Kemian parhaat etätyöt
13:15 - 14:00

Työpajassa keskustellaan kemian parhaista etätöistä
 
 Lassi Pyykkö, kemian opettaja/Schildtin lukio
 
 Työpaja/kemia/ammattiopisto/yläkoulu/lukio
 

Kiertotaloutta ja kestävää kemiaa
14:15 - 15:00

Luennolla tarkastellaan kemian osuutta ja mahdollisuuksia tehostaa kiertotalouden ratkaisuja yhteiskunnassamme. Raaka-aineiden tarve kasvaa valtavalla vauhdilla, mutta edelleenkin kierrätys on suhteellisen vähäistä, vaikka potentiaalisia raaka-ainevirtoja löytyy mm. teollisuuden sivuvirroista sekä erilaisista lietteistä ja jättemateriaaleista. Elektroniikkaromu on yksi potentiaalisimmista raaka-ainelähteistä sisältäen mm. kultaa, palladiumia, hopeaa ja kuparia. Kemian osaamista tarvitaan, jotta raaka-aineet, erityisesti metallit saadaan otettua tehokkaasti talteen ja prosessoitua korkean jalostusasteen tuotteiksi.
 
Ari Väisänen, professori, Jyväskylän yliopisto
 
Luento/kemia/yläkoulu, ammattiopisto/lukio

Molekyylimallinnus kemian opetuksessa
15:15 - 16:00

Työpajassa annetaan lyhyt katsaus alan viimeisimpään tutkimustietoon ja harjoitellaan molekyylimallinnusta tuttujen ohjelmistojen (MarvinSketch, Molview ja Edumol) avulla. Sovelletaan tutkimustietoa käytännössä.

Johanns Pernaa, yliopistonlehtori, FT, Kemian opettajankoulutusyksikkö, Kemian osasto, Helsingin yliopisto

Työpaja/kemia/ yläkoulu, ammattiopisto, lukio

LUTAKKO
LUTAKKO
Laaja-alaisten taitojen opettaminen ohjelmoitavien laitteiden avulla
09:30 - 10:15

Työpajassa pääset tutustumaan EV3-robottien ja Micro:bit-pienoistietokoneiden käytön perusteisiin laaja-alaisten taitojen opetuksessa erityisesti matematiikan, fysiikan ja tietotekniikan oppiaineissa. Kuulet esimerkkejä näiden ohjelmoitavien laitteiden kehittyneemmistä ominaisuuksista, kuten dataloggingista ja sensoridatan hyödyntämisestä ongelmanratkaisussa ja omien keksintöjen tekemisessä. Pääset myös kokeilemaan laitteita käytännössä.

Janne Fagerlund, Jyväskylän yliopisto, opettajankoulutuslaitos, Innokas-koordinaattori & Jukka Lehtoranta, Jyväskylän yliopisto, opettajankoulutuslaitos, Innokas-kouluttaja
 
 Työpaja/fysiikka, matematiikka ja tietotekniikka/ala- ja yläkoulu sekä lukio
 

Python -ohjelmointia yläkouluun
10:30 - 11:00

Käydään läpi kolme esimerkkiä tavoista joilla Python ohjelmointikieltä voidaan monipuolisesti hyödyntää yläkoulun ohjelmoinnin opetuksessa.

 Esimerkit:
 
 Turtle- ohjelmointi ja Lego EV3
 MicroPython micro:biteille
 Legorobottien ohjelmointi Pythonilla
 
 Ville Sakomaa, hankekoordinaattori, Jyväskylän kaupunki
 
Luento/yläkoulu/matematiikka ja tietotekniikka

"Kybermaailman uhka - mitä sinun tulee tietää kyberturvallisuudesta"
12:15 - 13:00

Digitalisaation vaikutukset koskevat laajasti yksilöitä, organisaatioita, yrityksiä ja yhteiskuntaa yhteisesti. Digitalisaatiossa on kyse yhteiskunnallisesta prosessista, jossa hyödynnetään informaatioteknologisen kehityksen uusia mahdollisuuksia. Samalla lisääntyvät uhat ja riskit, mikäli kyberturvallisuus ei ole digitaalisen yhteiskunnan sisäänrakennettu ominaisuus. Tällä luennolla käsitellään digitaalisen maailman ominaisuuksia, sen haavoittuvuuksia ja riskejä. Lopuksi esitetään kansalaisen kyberturvallisuuden periaatteet.
 
 Martti Lehto, professori, Jyväskylän yliopisto

Luento/tietotekniikka/yläkoulu, ammattiopisto ja lukio

Studeon fysiikan ja kemian LOPS 2021 oppimateriaalisarjat esittelyssä, Studeo Oy
13:15 - 14:00

Työpajassa tutustutaan uusiin lukion fysiikan ja kemian sarjoihin ja niiden toiminnallisuuksiin. Studeon digitaaliset materiaalit tarjoavat näppärän ja luotettavan alustan, jolla voi rakentaa mieleisensä opintojakson ja seurata opiskelijoiden edistymistä reaaliajassa. Oppimateriaalit sisältävät paljon kokeellisia töitä, analysoitavaa mittausdataa sekä videoita ohjelmistojen käytöstä. Monipuolisten harjoitusten avulla opiskelijat aloittavat valmentautumisen ylioppilaskokeeseen jo heti ensimmäisestä opintojaksosta alkaen. Tule tutustumaan materiaaleihin ja siihen, miten voit muokata moduulin juuri sinun opintojaksoosi sopivaksi! Lärömedel finns även på svenska.
Työpaja Studeo Oy

Studeon matematiikan LOPS 2021 oppimateriaalisarjat esittelyssä, Studeo Oy
14:15 - 15:00

Työpajassa tutustutaan uusiin pitkän ja lyhyen matematiikan sarjoihin, MAY1-oppimateriaaliin ja niiden toiminnallisuuksiin. Studeon digitaaliset materiaalit tarjoavat näppärän ja luotettavan alustan, jolla voi rakentaa mieleisensä opintojakson ja seurata opiskelijoiden edistymistä reaaliajassa. Oppimateriaalit sisältävät paljon interaktiivisia tutkimustehtäviä, esimerkkejä sekä videoita ohjelmistojen käytöstä. Lukuisten harjoitusten avulla opiskelijat pääsevät valmentautumaan ylioppilaskokeen A- ja B-osaan jo heti ensimmäisestä opintojaksosta alkaen. Tule tutustumaan materiaaleihin ja siihen, miten voit muokata moduulin juuri sinun opintojaksoosi sopivaksi! Lärömedel finns även på svenska.
Työpaja Studeo Oy

Oppimisanalytiikka oppimisen tukena
15:15 - 16:00

Oppimisanalytiikka on eräs viime vuosina päätään nostanut oppimisen ja tietotekniikan tutkimusta yhdistävä teema. Luennossa tarkastellaan mistä oikein on kysymys ja mitä mahdollisuuksia olisi yhdistää oppimisanalytiikkaa lukio-opetukseen ja oppimisen tukemiseen.

Tommi Kärkkäinen, Jyväskylän yliopisto/Informaatioteknologian tiedekunta

RUUSUPUISTO
RUUSUPUISTO
Miksi juuri nyt on tärkeää osata kemiaa? Sanoma Pro Oy
09:30 - 10:15

Työpajan vetäjänä toimii lukion kemian sarjan tekijä Kirsi-Maria Vakkilainen Otaniemen lukiosta. Työpaja Sanoma Pro Oy

Fysiikkavalmennusta ja oppimateriaaleja lahjakkaille lukiolaisille
10:30 - 11:15

Fysiikassa lahjakkaiden lukiolaisten eriyttävien oppimateriaalien tutkimista ja koulun ulkopuolisen valmennustoiminnan esittelyä. https://www.jyu.fi/science/fi/fysiikka/ajankohtaista/suomen-fysiikan-olympiavalmennus

Geometriaa GeoGebralla
12:15 - 13:00

GeoGebra-harjoituksia yläkoulun ja (lähinnä) lyhyen matematiikan geometriaan

Milla Hirvonen, DI, Ylöjärven lukio

Työpaja/matematiikka/yläkoulu ja lukio

Kuinka motivoida yläkoululaisia matematiikan opiskeluun? Sanoma Pro Oy
13:15 - 14:00

Työpajan vetäjänä toimii uuden Muuttuja-sarjan tekijä Päivi Portaankorva-Koivisto Helsingin yliopistolta. Työpaja Sanoma Pro Oy

Miten toteutan projektioppimista koulussa?
14:15 - 15:00

Työpajassa pohditaan käytännönläheisesti, mitä kaikkea projektin suunnittelussa ja toteutuksessa kannattaa huomioida. Saat mukaasi runsaasti vinkkejä, ideoita ja valmista materiaalia omiin projekteihisi!

Elina Viro, tohtorikoulutettava, Vikke Vuorenpää, DI, Tampereen yliopisto

Oma monialainen kokonaisuus alkuun: materiaaleja ja tukea LUMA-verkostolta
15:15 - 16:00

Outi Haatainen (https://start.luma.fi/) ja Oona Kiviluoto ( https://2020.luma.fi/) esittelevät vinkkejä ja ideoita oman monialaisen oppimiskokonaisuuden suunnitteluun ja toteuttamiseen. Tilaisuus sopii kaikille opettajille, ohjaajille ja opoille varhaiskasvatuksesta korkeakouluun.

Oona Kiviluoto, projektisuunnittelija, LUMA-keskus Suomi

Outi Haatainen, tohtorikoulutettava, StarT-projektipäällikkö, LUMA-keskus Suomi, Helsingin yliopisto

Työpaja/kaikki aineet ja kouluasteet

KORTEPOHJA
KORTEPOHJA
ClassPad Manager yo-kokeissa, Casio
09:30 - 10:15

ClassPad Manager yo-kokeissa

ClassPad.net -opetuksessa, Casio
10:30 - 11:15

MAOL^2, MFKA-Kustannus Oy
12:00 - 13:00

Kokonaisvaltainen oppimisalusta matemaattisiin aineisiin, esittely ja työpaja

Spelidéer
13:15 - 13:45

Vad kan vi göra för att variera matematikundervisningen? Hur kan vi motivera och inspirera eleverna? Att använda sig av övningar med spelinslag i undervisningen är ett sätt att göra just detta. I denna workshop får deltagaren bekanta sig med några olika spel som kan anpassas till olika områden inom matematiken. Tanken bakom spelen är att så många elever som möjligt skall räkna så mycket som möjligt och det är inte nödvändigtvis den elev som är bäst på att räkna som vinner spelet.
 
Nina  Aspegren, Lektor i matematik, Resursperson vid Skolresurs.fi, Sarlinska skolan, Pargas

Workshop/matematik/högstadium

Matematiikka ammattikorkeakoulussa
14:15 - 15:00


Anne Rantakaulio, lehtori, Tomi Nieminen, lehtori, dosentti, Antti Kosonen, lehtori, Jyväskylän ammattikorkeakoulu

Luento/matematiikka, fysiikka/ammattiopisto ja lukio

Yksittäisen oppilaan ja koko luokan matemaattisen toiminnan ohjaaminen
15:15 - 15:45

Luennolla käsitellään opettajan tapoja ohjata yksittäisen oppilaan matemaattista ajattelua sekä toisaalta johtaa koko luokan työskentelyä matematiikan oppitunnilla. Tutkimuksiin perustuen käsitellään erilaisia peliliikkeitä, joilla voidaan säilyttää oppilaslähtöisyys, mutta kuitenkin ohjata oppilaita.

Markus Hähköniemi, FT, dos., Opettajankoulutuslaitos, Jyväskylän yliopisto

LAAJAVUORI
LAAJAVUORI
Maksuton oppimateriaali mafyke-kertauskursseille! KK Valmennuskeskus Oy
09:30 - 10:15

Tule tutustumaan maksuttoman Abinetti-oppimateriaalin pitkän tai lyhyen matematiikan, fysiikan tai kemian kertauskurssille! Abinetti on sähköinen oppimisalusta, jossa on valmiit tehtävät mallivastauksineen ja teoriatiivistelmät. Halutessasi voit saada tehtävät myös printtikirjana. Opettajille Abinetti tarjoaa parhaana sähköisenä työkaluna monipuoliset ja reaaliaikaiset seurantatyökalut. Näet mm. miten ja kuinka paljon yksittäinen opiskelija on tehtäviä tehnyt. Abinetti tarjoaa kattavan ja tarkkaan mietityn tehtäväpaketin, jonka soveltuu hyvin kaiken tasoisille opiskelijoille. Lisäksi alusta ohjaa opiskelijat kertaamaan uudelleen ne tehtävät, joita hän ei edellisellä kerralla osannut. Edistymiskäyrältä opiskelijat voivat itse seurata omassa tavoitteessaan pysymistä. Abinetti käyttää samaa kaavaeditoria kuin Abittikoe. Työpajassa on käytössä chat.

Oppimateriaalin rooli matematiikan yo-kokeeseen valmentamisessa, Edita Publishing Oy
10:30 - 11:00

Sähköiseen YO-kokeeseen valmentautumiseen tarvitaan muitakin kuin TVT-taitoja. Työpajassa Editan oppikirjailijat kertovat, miten oppimateriaali voi tukea YO-kirjoituksiin valmistautumista esimerkiksi opettamalla asioiden perustelemista ja matematiikan sanallistamista.

Työpaja Edita Publishing Oy

EDITAn matkassa fysiikan uuteen LOPSiin, Edita Publishing Oy
12:00 - 12:30

LOPS2021 muuttaa paitsi fysiikan sisältöjä myös opetuksen toteutusta. Työpajassa Editan oppikirjailijat kertovat, miten oppimateriaali voi tukea opettajaa uuden opsin käyttöönotossa.

Oppiainerajat ylittävät opintojaksot ja lukion kemia, Edita Publishing Oy
12:30 - 13:00

LOPS2021 antaa mahdollisuuden koota luonnontieteellisten aineiden kaikille yhteisistä moduuleista oppiainerajat ylittäviä opintojaksoja. Työpajassa Editan oppikirjailijat esittelevät erilaisia mahdollisuuksia opintojaksojen rakentamiseen moduulien sisällöistä.

TI-Nspire CX CAS -ohjelmisto & tilannekatsaus, SchoolStore.fi
13:15 - 14:00

Työpajassa tutustutaan ohjelmiston päivityksen mukanaan tuomiin uusiin ominaisuuksiin kuten Python -ohjelmointiympäristöön. Päivittyneiden piirto-Widgettien uudet toiminnot ovat myös esittelyssä. Lopuksi käydään läpi oppivelvollisuuteen liittyen oppilaitoslisenssivaihtoehdot ja tarjoamamme koulutuspalvelut.

Vernier -uutuudet peruskouluun ja lukioon, SchoolStore.fi
14:15 - 15:00

Vernier GoDirect -anturit, uudet tiedonkeräimet ja päivittyneet mittausohjelmistot soveltuvat erinomaisesti luonnontieteiden mittauksiin alakoulusta yliopistoon. Työpajassa esitellään modernit ja helppokäyttöiset välineet, jotka monipuolistavat ja luovat uusia mahdollisuuksia fysiikan ja kemian opetukseen.

Vierailu kiihdytinlaboratoriossa
15:15 - 16:00

Jan Saren, Jyväskylän yliopisto
 
 Työpaja/fysiikka/yläkoulu, ammattiopisto ja lukio

LUENNOT JA TYÖPAJAT 3.10.2020