Close menu
Close menu

Tunnistaudu

Kirjaudu

Etkö ole vielä jäsen?

Liity jäseneksi
Etusivu / Mietteitä matematiikkakilpailuista
Olavi Pohjola, Mankkaan koulu

Matematiikka on minusta hyvin kiinnostavaa. En ole tietoisesti tähdännyt kilpailuihin, mutta luma-luokka on antanut kaiken tarvittavan niissä pärjäämiseen.

Alakoulussa koin olevani jokseenkin hyvä matematiikassa, mutta en kuitenkaan uskonut menestyväni suuremmassa mittakaavassa. Luokkamme osallistui kuudesluokkalaisille järjestettävään Matikkamestari-kilpailuun. Pääsin loppukilpailuun ja sijoituin kolmanneksi, mikä yllätti minut suuresti, sillä luulin nolaavani itseni totaalisesti isommilla lavoilla. Tämä lisäsi innostustani matematiikkaa kohtaan, sillä tiesin pärjääväni siinä.

Yläkouluun suuntasin Mankkaan koulun matemaattis-luonnontieteelliselle luokalle, jolla olen oppinut yhtä sun toista matematiikan saloista. Luma-kokemus on antanut minulle paljon laajemman kuvan matematiikasta tavalliseen opetukseen verrattuna, mikä on saanut numeroiden pyörittelyn tuntumaan mukavammalta. Normaalit tehtävät ovat usein helppojen laskujen nyhväämistä sivu sivun perään. Painotusmatematiikassa taas voi tehdä yhtä tehtävää hyvinkin pitkään. Tällöin vastaukseen pääseminen on äärettömästi mukavampaa, sillä sen eteen on tehty puolen minuutin sijaan puoli tuntia aivojumppaa.

Kahdeksannella luokalla pääsin MAOL:n peruskoulujen matematiikkakilpailun finaaliin, mikä tosin meni vähän penkin alle. Siihen harjoittelin jonkin verran, mutta olin silti vuoden muita nuorempi, enkä oikein pärjännyt. Yhdeksännellä luokalla pääsin uudestaan finaaliin ja tulin toiseksi. Yhdellä vuodella on siis melko valtaisa ero.

Kaikki kilpailut ovat olleet alkuvaiheessa melko huolettomia. Ne on tehty koululla, enkä niistä ole juuri murehtinut enempää kuin kokeista. Loppukilpailut sen sijaan ovat olleet hyvin stressaavia. Olen joutunut menemään yksin kouluun, jossa en ole koskaan ollut ja tiedän, että kaikki muut ovat erittäin hyviä. Onneksi asun Espoossa ja loppukilpailut on järjestetty pääkaupunkiseudulla. Täten olen voinut rauhassa rentoutua kotonani ennen kilpailuja.

En ole ollut kovin aktiivinen matematiikan suhteen koulun ulkopuolella. Olen tosin katsonut mielelläni videoita, jotka ovat opettaneet joitakin melko tarpeettomia aiheita, mutta silti auttaneet minua avartamaan mieltäni. Olen pohtinut myös esimerkiksi Päivölässä käymistä, mutta sille tielle en ole vielä lähtenyt.

Matematiikasta on hyötyä monella alalla, joten koen olevani hyvin onnekas. Matematiikan taito on antanut minulle hyvät eväät elämään.