Lausunnot ja kannanotot
Matemaattisten Aineiden Opettajien Liitto MAOL ry:n tuoreimmat lausunnot ja kannanotot.
2024
31.10.2024 MAOL ry kannanotto opetustoimen henkilöstökoulutuksen rahoituksesta (pdf)
18.10.2024 MAOL ry:n kannanotto Opetushallituksen Tekoäly varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa – lainsäädäntö ja suositukset -tukimateriaalin ensimmäisestä osasta osasta (pdf) (Lausuntopalvelu.fi -sivustolla)
18.6.2024 MAOL ry:n kannanotto luonnokseen hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi perusopetuslain muuttamisesta ja siihen liittyvistä laeista (pdf) (Lausuntopalvelu.fi-sivustolla)
4.6.2024 MAOL ry:n kannanotto luonnokseen hallituksen esitykseksi eduskunnalle lukiolain muuttamisesta (pdf) (Lausuntopalvelu.fi-sivustolla, katso myös Aineopettajaliiton lausunto)
31.1.2024 MAOL ry:n Kannanotto fysiikan ja kemian opetuksen kokonaistilanteesta (pdf)
29.1.2024 MAOL ry:n kannanotto matematiikan lisätunnin sijoittamisesta 2. vuosiluokalle (pdf)
2023
16.6.2023 MAOL ry:n lausunto osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen ohjeesta ammatillisessa koulutuksessa (pdf) (Lausuntopalvelu.fi-sivustolla)
13.4.2023 MAOL ry:n lausunto yliopistojen todistusvalinnan pisteytysluonnoksesta (pdf) (Otakantaa.fi-sivustolla)
16.2.2023 MAOL ry:n lausunto ylioppilastutkinnossa ja sen harjoittelussa käytettävän koejärjestelmän jatkokehittämisestä (pdf) (Lausuntopalvelu.fi-sivustolla)
27.1.2023 MAOL ry:n ajatuksia tulevalle hallituskaudelle (pdf)
16.1.2023 Kirje matematiikan osaamisesta ja sen arvioinnista kuntien sivistystoimenjohtajille (pdf)
2022
12.12.2022 MAOL ry:n kannanotto OAJ:n pedagogisten opettajajärjestöjen edustajistolle
21.11.2022 MAOL ry:n kannanotto LUMA-toimenpidesuunnitelman luonnoksesta (pdf) (Otakantaa.fi-sivustolla)
23.9.2022 MAOL ry:n kanta ehdotuksesta perusopetuksen 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin kriteereiksi (pdf) (Lausuntopalvelu.fi-sivustolla)
29.8.2022 MAOL ry:n kanta yliopistojen opiskelijavalintojen kehittämisestä (pdf)
12.4.2022 MAOL ry:n ehdotuksia Suomen LUMA-strategia 2030 -toimenpidesuunnitelmaan (pdf) (Strategia OKM:n sivuilla)
8.4.2022 MAOL ry lausunto ylioppilastutkinnon matematiikan kokeiden rakenteiden muuttamisesta (pdf) (Lausuntopalvelu.fi-sivustolla)
22.3.2022 MAOL ry lausunto opettajarekisteriä ja opettajatiedonkeruuta koskevasta selvityksestä (pdf) (Lausuntopalvelu.fi-sivustolla)
2021
19.10.2021 MAOL ry kannanotto avoimeen kuulemiseen LUMA-strategian luonnoksesta (pdf) (Otakantaa.fi-sivustolla)
14.10.2021 MAOL ry lausunto kansallisesta lukutaitostrategiasta 2030 (pdf) (Lausuntopalvelu.fi-sivustolla)
9.9.2021 MAOL ry lausunto ylioppilastutkinnon yleisten ohjeiden ja määräysten muuttaminen kevään 2022 tutkintoon (Lausuntopalvelu.fi-sivustolla)
28.6.2021 MAOL ry lausunto ehdotuksesta Suomen talousosaamisen edistämisen kansalliseksi strategiaksi (Lausuntopalvelu.fi-sivustolla)
26.2.2021 MAOL ry lausunto lukiodiplomiselvityksestä
22.1.2021 MAOL ry lausunto luonnoksesta valtioneuvoston koulutuspoliittiseksi selonteoksi
2020
4.12.2020 MAOL ry ja AOL ry lausunto Opetus ja kulttuuriministeriön ehdotuksesta eräiden valtioneuvoston asetusten muuttamisesta
27.4.2020 Esitys yliopistojen rehtorineuvostolle opiskelijavalinnoista
2016–2019
25.10.2019 Pedagogisten järjestöjen kannanotto opiskelijavalintauudistuksesta
10.9.2019 Kannanotto Oppivelvollisuuden pidentämisestä toiselle asteelle
19.8.2019 Kannanotto fysiikan ja kemian opetustiloista, välineistä ja ryhmäkoista
13.4.2019 MAOL ry:n lausunto Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019 luonnoksesta
10.12.2018 MAOL ry:n kannanotto ensimmäisestä digitaalisesta fysiikan ylioppilaskokeesta Ylioppilaslautakuntaan
17.11.2018 Liittokokousponsi lukion opetussuunnitelmasta
16.8.2018 Uhkaako ammatillisen koulutuksen reformi koulutuksen tasa-arvoa?
16.8.2018 Matemaattis-luonnontieteellisen osaamisen taso
12.12.2017 MAOL ry:n kannanotto yliopistojen pisteitystyökalustakorkeakoulujen opiskelijavalintoja varten
19.11.2016 Vetoomus sähköisen ylioppilaskirjoituksen työkaluista
11.4.2016 Tieto- ja viestintätekniikan pedagogisen tukihenkilön toimenkuva
11.4.2016 Fysiikan ja kemian ryhmäkoot peruskoulussa ja lukiossa