Close menu
Close menu

Tunnistaudu

Kirjaudu

Etkö ole vielä jäsen?

Liity jäseneksi
Etusivu / Tue kilpailutoimintaa / Avoin kirje tiedekilpailutoiminnasta – peruskoulun matematiikkakilpailu tärkeänä ensiaskeleena

Kansallinen koordinoitu tiedekilpailutoiminta tarjoaa mahdollisuuksia oppilaille ja opiskelijoille kaikkialta Suomesta mahdollisuuden verkostoitua tiedekilpailuista kiinnostuneiden vertaistensa kanssa huolimatta siitä, missä alueella he asuvat. Kun tiedekilpailutoiminnan rakenteet ja verkostot pysyvät vahvoina, vahvistamme samalla tiedekasvatuksen alueellista yhdenvertaisuutta. Peruskoulun matematiikkakilpailun tapauksessa vuosittain kouluilla syksyisin järjestettävä alkukilpailu tavoittaa vähintään 6000 oppilasta eri puolilta Suomea, ja tämän kattavuuden ansiosta tarjoamme tietoisuutta matematiikkaolympialaisvalmennuksesta tästä kiinnostuneille oppilaille ympäri Suomen.

Peruskoulun matematiikkakilpailujen alkukilpailujen yhteydessä kerätyn datan perusteella kilpailutoiminta tavoittaa kouluja tasaisesti ympäri maan. Koulujen vuonna 2023 ilmoittamien postinumeroiden perusteella osallistuneista kouluista noin 70 sijoittuu Uudellemaalle, noin 30 Varsinais-Suomeen, noin 30 Pirkanmaalle tai Satakuntaan, noin 15 Kymenlaaksoon, noin 15 Etelä-Karjalaan tai Etelä-Savoon, noin 15 Etelä-Pohjanmaalle, noin 10 Pohjois-Savoon sekä noin 30 Pohjois-Karjalaan, Pohjois-Pohjanmaalle tai Lappiin. Viime vuosina peruskoulun kilpailun kärkikolmikkoon on sijoittunut oppilaita ympäri maan: Juvalta Ahti Suikki loppukilpailun toiseksi vuonna 2023, Tampereelta Kasper Laitinen toiseksi vuonna 2022, Raisiosta Aiko Konttinen ensimmäiseksi vuonna 2021 ja Laukaalta Jaakko Vuori ensimmäiseksi vuonna 2019.

Loput kärkisijoista ovat sijoittuneet pääkaupunkiseudulle ja Uudellemaalle, josta osallistuu lukumäärällisesti muita alueita enemmän kouluja ja tätä kautta myös loppukilpailuun muita alueita enemmän oppilaita. Kuitenkin se, että myös Uudenmaan ulkopuoliset vaihtuvat osallistujat sijoittuvat vuosi toisensa jälkeen kilpailun kärkeen, osoittaa, miten paljon potentiaalia näissä ympäri Suomea asuvissa peruskoululaisissa osallistujissa on. MAOL ry:n Neljän tieteen kisoista peruskoulun matematiikkakilpailun sekä tietotekniikkakilpailu Datatähden rooli on saada peruskoululaisia opettajineen mukaan kilpailuun, mikä osakseen kantaa opiskelijoita osallistumaan lukiossa matematiikan, fysiikan, kemian sekä Datatähden kilpailuihin.

Koska niin peruskoulun kuin lukionkin kilpailuihin osallistuu yksilöiden sijaan yhteisöjä, opiskelijoiden tavoittaminen ja kilpailuihin innostaminen jo peruskoululaisina oppilaina vetää mukaansa myös uusia osallistujia edellisvuosina menestyneiden oheen. Kun toimintamme koskettaa riittävän montaa yhteisöä, se, osaako orastavan matemaattis-luonnontieteellisen mielenkiinnon nuori löytää mukaan tiedekilpailu- ja valmennustoimintaan, ei ole sattuman kauppaa. Toimintamme luo väylän myös matemaattis-luonnontieteellisten alojen koulutuspolkujen markkinoinnille, mitä syventää Neljän tieteen kisojen lukiokilpailuiden kärjen kilpailumenestyksellään ansaitsema korkea-asteen opiskelupaikkaoptio luonnontieteellis-matemaattisille aloille.

Pitkäjänteinen, tavoitteellinen kilpailuihin ja näihin valmentautumiseen liittyvä toiminta vaatii ympärilleen toimivat rakenteet, mielekkään sisällön sekä runsaasti sosiaalista pääomaa. MAOL ry:n oman järjestörakenteen sekä verkkosivujen kautta rakenteet sekä Neljän tieteen kisojen alkukilpailujen että loppukilpailujen järjestämiseen ovat toimivat. Se, miten saamme kilpailuihin ja valmennukseen mielekästä sisältöä pitämään nuoret toiminnassa mukana, vaatii motivoituneita, osaavia aktiiveja. Kuten Viron vastaavasta toiminnasta olemme oppineet, vetovoimainen yhteisö vetää puoleensa uusia jäseniä, sillä virolaisten matematiikkakilpailuissa menestyneet virolaiset pysyvät toiminnassa mukana vuosienkin jälkeen muun muassa tehtävien laatijoina, vastausten tarkistajina sekä ohjaajina ja valmentajina omakohtaisen kokemuksensa kautta.

Tiedekilpailutoiminta ja vapaa-ajan tiedeharrastusmahdollisuudet ovat osa Opetus- ja kulttuuriministeriön LUMA-strategian toimenpideohjelmaa. Suunnitelmallinen, pitkäjänteinen, tavoitteellinen tiedekilpailutoimintamme on omiaan antamaan matalan kynnyksen osallistumismahdollisuuksia. Nämä ovat omiaan johtamaan sellaisiin menestystarinoihin, kuin valtakunnallisesti uutisoidut nuorten Olli Järviniemen (Helsingin Sanomat, 5.7.2021) ja Aiko Konttisen (Helsingin Sanomat, 2.12.2022) urat ovat.

Vaikken itse osannut ajautua mukaan matematiikkakilpailutoimintaan nuorena, olen onnellinen siitä, että päädyin taannoisen kahvipöytäkeskustelun lopputuloksena lupautumaan mukaan peruskoulun matematiikkakilpailutyöryhmään. Lupaukseni ansiosta olen saanut nähdä sen ilon, jonka joukkonsa, intohimonsa ja tulevaisuutensa löytäminen Neljän tieteen kisojen kautta kulkeneissa nuorissa on herättänyt. Yhteisömme elää toiminnastamme ja toimintamme yhteisöstämme, kunhan elinehtomme, rahoitus, saadaan vakaalle pohjalle.

Janne Rytkönen

peruskoulun matematiikkakilpailutyöryhmän puheenjohtaja

MAOL ry

25.3.2023