Close menu
Close menu

Tunnistaudu

Kirjaudu

Etkö ole vielä jäsen?

Liity jäseneksi

Pakopeli

MAOLin Espoon kerho on suunnitellut pakopelin, joka on toteutettavissa esimerkiksi luokassa. Inspiraationa on toiminut Helsingin keskustakirjasto Oodi.  Alta löydät ohjeet pakopeliin. Vastaukset ovat salasanan takana vasemmassa sivupalkissa. Salasanan löydät  MAOLin uutiskirjeestä viikolta 44. Mikäli et ole MAOLin jäsen, voit tiedustella salasanaa toimistolta minttu.haapanen@maol.fi

Ohje:

Tämä on luokkaan suunniteltu pakopelityyppinen peli. Oppilaat työskentelevät tämän
kanssa pienissä ryhmissä tai yksin. Rasti avataan QR-koodilla (oppilaat tarvitsevat siis
laitteen, jolla voi lukea QR-koodin. Jos tämä ei ole mahdollista, voi sivut toki
tulostaakin).

Tehtävän ratkaistuaan oppilaat näyttävät ratkaisunsa opettajalle. Opettaja voi
harkintansa mukaan, joko vaatia oikean ratkaisun tai antaa oppilaiden katsoa oikea
ratkaisu mallivastauksesta.

Tässä pakopelissä ei paeta lukkojen takaa eikä ratkaista yhtä suurta ongelmaa. Sen
sijaan tässä tutustutaan muutamaan matematiikan eri osa-alueeseen ja ratkotaan
niihin liittyviä ongelmia.

Mallivastauksessa on myös QR-koodi seuraavaan rastiin. Mallivastaukset ovat salasanan takana.

Vinkki! Voit halutessasi piilottaa rasteja luokkahuoneeseen tai vaikka koulun pihapiiriin. Muista kuitenkin laatia piilotetuista rasteista kartta! Matikkaa ja liikuntaa yhdessä, mahtavaa!

Tässä QR-koodi ensimmäiselle rastille:

 

Rastit: 

Rasti 1 – Arkhimedes

Rasti 2 – Platon

Rasti 3 – Lautapelit

Rasti 4 – Scifi

Rasti 5 – 3D

Rasti 6 – Logiikka

Rasti 7 – Arkkitehdit