MAOL järjestää koulutuksia aktiivisesti matemaattis-luonnontieteellisten aineiden opettajille. Lisää koulutuksia järjestetään jatkuvasti. Koulutusten suunnittelussa on pyritty ottamaan opettajien tarpeet ja toiveet huomioon. Menneiden koulutusten materiaalit löytyvät kotisivuilta Materiaalit-osiosta.
Koulutus kielitietoisuudesta ja selkokielestä erityisesti matematiikan aineenopetuksen näkökulmasta. Koulutus antoi opettajille konkreettisia keinoja sisällön, tehtävien ja materiaalien selkeyttämiseen. Käytännönläheinen koulutus tuki opettajia ja sen seurauksena matematiikan oppilaita ja opiskelijoita kouluissa. Kohderyhmänä matematiikan aineenopettajat ammattikouluissa, peruskouluissa ja lukioissa. Koulutus oli OPH:n rahoittama.
Ohjelmointi lukion matematiikassa, mitä opettaa opintojaksossa MAA11 oli OPH:n rahoittama maksuton koulutus kaikille lukioiden opettajille. Tutustu materiaaliin Materiaalipankissamme. Tarjolla on ohjelmointitehtävät opiskelijoille sekä tukimateriaalia opettajille. Programmeringsuppgfter också på svenska!
Koulutuksen tarkoitus oli tarjota johdatus lukiomatematiikan ohjelmointiin. Koulutus toteutettiin yhden päivän etäopetuksena (6*45 min) tai jatkokurssin osalta 3 h etäopetuksena. Koulutuksen jälkeen osallistujilla on valmiudet syventää osaamistaan ohjelmoinnissa ja mahdollisuus opettaa paremmin ohjelmointia osana matematiikan opintoja myös lukiossa. 2021 alkanut hanke loppui kevätlukukaudella 2022.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 lukua 6, Oppimisen arviointi, tarkennettiin 1.8.2020 alkaen. Perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerit julkaistiin alkuvuodesta 2021 ja ne tulivat voimaan elokuun alusta. Nämä opetuksen arvioinnin tarkennukset ja päättöarvioinnin arvosanakriteerit tehtiin auttamaan opettajia toteuttamaan arviointia yhdenmukaisesti.
MAOL järjesti keskustelutilaisuuden, jossa pohditaan uudistusten merkitystä opettajan työssä niin opintojen aikaista arviointia kuin päättöarviointiakin suoritettaessa.
Tampereen MAOL syyskoulutuspäivät pidettiin vuonna 2021 etätapahtumana. Ohjelmaa tarjottiin usealla eri kanavalla yhtä aikaa. Osa luennoista tallennettiin, ja tallenteita pystyi katsomaan lokakuun ajan.
Koulutuksessa käytiin lyhyesti massaspektroskopian (MS),
infrapunaspektroskopian ja ydinmagneettisen resonanssispektroskopian
(NMR) perusteet ja spektrien tulkintaharjoituksia.
Kouluttajana oli Petri Heinonen, yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto,
orgaaninen kemia.
Koulutukset olivat ilmainen jäsenetu MAOLin jäsenille.
Sähköiset työvälineet lukion matematiikan, fysiikan ja kemian opinnoissa oli opetushallituksen rahoittama maksuton koulutus kaikille lukioiden matemaattisten aineiden opettajille. Koulutuksessa kehitettiin opettajien teknistä ja pedagogista osaamista sähköisten työvälineiden käytössä. Koulutukset järjestettiin erikseen matematiikkaan, fysiikkaan ja kemiaan.
Kemian materiaalit löytyvät täältä.
Opetushallituksen rahoittama hanke oli suunnattu kaikille matematiikkaa, fysiikkaa ja kemiaa ammatillisessa koulutuksessa opettaville aineenopettajille. Koulutus vastasi koulutusuudistuksen tuomiin haasteisiin matemaattistenaineiden opetuksessa.
Koulutusmateriaaleja
Osaamisen tunnustaminen (PDF)
Osaamisen tunnustamisen taulukko (PDF)
Tutkinnon perusteet ja opetussuunnitelmat (PDF)
Ohjaava opettajuus 1 (PDF)
Ohjaava opettajuus 2 (PDF)
Kielitietoinen opettaminen (PDF)
Ammattialakohtainen matemaattinen osaaminen
Sosiaali- ja terveysala (PDF)
Laboratorio- ja prosessiteollisuudenalat (PDF)
Maanmittaus ja tekninensuunnittelu (PDF)
Puutarha-ala (PDF)
Sähköala (PDF)
Hius- ja kauneudenhoitoala (PDF)
Metsäteollisuus – näkymät ja osaajatarpeet (PDF)
Talotekniikka (PDF)
Kaivosala (PDF)
Autoala (PDF)
Insinööriopintojen matematiikan osaaminen (PDF)
MAOL syyskoulutuspäivät pidettiin ensimmäistä kertaa historiansa aikana virtuaalisesti etätapahtumana. Ohjelmaa tarjottiin usealla eri kanavalla yhtä aikaa. Osa luennoista tallennettiin, ja tallenteita pystyi katsomaan lokakuun ajan.
Etäkoulutuspäivän ohjelma on vielä nähtävillä täällä.
Opetushallituksen rahoittamassa hankkeessa tuotettiin toisen asteen opiskelijoille matematiikan, fysiikan, kemian ja tietotekniikan avoimia oppimateriaaleja. Hankkeen sisällöstä vastasi Tampereen yliopiston Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnan tietotekniikan yksikkö. Koulutuksissa tutustuttiin verkko-opetuksen pedagogiikkaan sekä avointen oppimateriaalien lisensseihin, laadintaan ja julkaisemiseen.
Hankkeen nettisivut.
Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen opettajille suunnatussa koulutuksessa tutustuttiin toiminnalliseen matematiikkaan ja kokeelliseen sekä tutkivaan luonnontieteeseen.
Vuoden 2019 syyskoulutuspäivät järjestettiin Rovaniemellä Lyseonpuiston lukiolla.
Luentojen ja työpajojen materiaalit löytyvät MAOLin jäsensivuilta:
Peruskoulun opettajille suunnatun ”Ohjelmistojen pedagoginen hyödyntäminen matematiikassa, fysiikassa ja kemiassa”- täydennyskoulutushankkeen tavoitteena oli tukea peruskoulun matematiikan, fysiikan ja kemian opettajia uuden opetussuunnitelman mukaisen tvt-opetuskäytön pedagogisessa kehittämisessä.
Koulutuksen materiaali löytyy täältä.
2017-2018 Digitaalisten aineistojen pedagoginen hyödyntäminen matematiikassa, fysiikassa ja kemiassa
MAOL:n lukiokoulutukset tarjoavat tukea uuden opetussuunnitelman vaatiman tieto- ja viestintäteknologian käyttöönottoon.
Lukion Digitaaliset aineistot ja TVT-koulutuksen materiaali löytyy täältä.
Syyskoulutuspäivien teemana oli “kokeile, innostu ja oivalla”. Tapahtuma järjestettiin Joensuun normaalikoululla. Järjestäjänä toimi MAOL-Pohjois-Karjala ry.
Katso materiaalit täältä: https://peda.net/joensuu/maol
Syyskoulutuspäivät järjestettiin Turussa 6.-7.10.2017.
Tapahtumapaikkana oli Turun yliopisto ja järjestäjänä MAOL-Turku ry.
Teemana oli ”Tuo tullessas vie mennessäs.”
Linkki koulutuspäivien sivulle
POSTERIT
Tilastojulisteen abc, Reija Helenius
Ohjelmointia matematiikkaan Matematiikkaa ohjelmointiin, Tuomo Riekkinen
Arvioitava tuntitehtävä, Kaisa Poikela
Liikuntaa matematiikan harjoitteluun, Elina Liuha
Kenguru, Ville Tilvis ja Salli Kulmala
Hiukkasfysiikan avoin data opetuksessa, Paavo Rikkilä
Science and our Environment, Irma Hannula
Tiedesampo, Tuomas Tammero ja Olli-Pekka Rauhala
LUENNOT JA TYÖPAJAT
Tutkimuslähtöinen fysiikan opiskelu, Laura Ketonen
Ohjelmointia matematiikkaan, Tuomo Riekkinen
Monivalinnat Matematiikassa, Pekka Vienonen
Esitysdiat pdf pptx
Monivalintatehtävät matematiikassa
Räkna med mig, Nina Aspegrén
Sammanfattning av workshop
Digitaalinen ylioppilaskoe kemiassa, Tiina Tähkä
Laserterapia eläinlääketieteessä, Jouni Niemi
Toisen asteen ammatillisen koulutuksen matemaattisten aineiden opetus, Timo Kulmala
Tietokoneavusteinen mittaaminen yläkoulun fysiikassa, Martti Montonen
Työt pdf docx
Vernier graphical analysis ohjelman käyttö iPadissa pdf docx
Käänteinen oppiminen ja oppimisen aikainen arviointi, Marika Toivola
Ei itseopiskelua, vaan itseohjautuvuuteen kasvattamista Länsi-Suomi 9.10.2017
Scratch matematiikan oppimisen tukena, Jouko Järvenpää
Robotit oppimisen innoittajina, Jouko Järvenpää
Älypelit opetuksessa, Maija Mäntylä ja Kaisa Salonen
Murtoluvut toiminnallisesti, Anu Tuominen
Kamerakynän pedagogiikka, Ismo Kiesiläinen
http://www.kamerakyna.fi/kamerakyna.html
1, 1, 2, 3, 5, 8, … Fibonacci-luvut ja matemaattinen kauneus luonnossa, Jukka O. Mattila
TI-Nspire työpajojen materiaalit
http://nspire.fi/turku/
Tältä sivulta löydät linkkejä aikaisempien koulutuspäivien materiaalikoosteisiin. Seuraavan ja menossa olevan koulutuspäivän materiaalit kannattaa katsoa koulutuksen osion kautta.
- MAOL-syyskoulutuspäivät Oulussa 2.10.2016
- MAOL-kevätkoulutuspäivät Järvenpäässä 16.4.2016
- MAOL-syyskoulutuspäivät Raumalla 2.-3.10.2015
- MAOL-kevätkoulutuspäivät Helsingissä 18.4.2015
- MAOL-syyskoulutuspäivät Seinäjoella 3.-4.10.2014
- MAOL-kevätkoulutuspäivät Espoossa 12.4.2014
- MAOL-syyskoulutuspäivät Jyväskylässä 4.-5.10.2013
- MAOL-syyskoulutuspäivät Porissa 5.-7.10.2012