Close menu
Close menu

Tunnistaudu

Kirjaudu

Etkö ole vielä jäsen?

Liity jäseneksi

Yhteenveto

Monikulmio

Monikulmio muodostetaan rakenteella:

beginShape();          
    vertex(x1,y1);     
    vertex(x2,y2);      
    vertex(x3,y3);     
    ... jne
    vertex(xn,yn);
endShape(CLOSE); 

Eli komentojen beginShape(); ja endShape(CLOSE); väliin voi laittaa niin paljon pisteitä kuin haluaa. Esimerkiksi yllä olevan punaisen viisikulmion nurkkapisteet ovat (100,50), (300,100), (250,250), (50,300) ja (200,150). Se voidaan piirtää komennolla.

beginShape();          
    vertex(100,150);     
    vertex(300,100);      
    vertex(250,250);     
    vertex(50,300);
    vertex(200,150);
endShape(CLOSE); 

Monikulmio on punainen, jos ennen tätä rakennetta annateaan komento fill(255,0,0);

Bezier-käyrä

Bezier-käyrä muodostetaan rakenteella:

bezier(x1,y1,x2,y2,x3,y3,x4,y4);          

Missä viiva on piirretty pisteiden (x1,y1) ja (x4,y4) välille. Viivaa väännetään käyrälle kahvojen avulla. Pisteestä (x1,y1) lähtee kahva (x2,y2) ja pisteestä (x4,y4) lähtee kahva (x3,y3). Kahvoja ei piirretä näkyviin, vaan ainoastaan piirretään pisteiden (x1,y1) ja (x4,y4) välinen käyrä.

Esimerkiksi yllä olevan Bezier-viivan sinisellä täytöllä voidaan piirtää komenolla.

bezier(350,300,450,400,300,450,250,400);          

Komento piirtää käyrän, jonka aloituspiste on (350,300) ja lopetuspiste on (250,400). Käyrää väännetään mutkalle kahvojen avulla. Pistettä (350,300) väännetään kahvalla, jonka loppupiste on (450,400) ja pistettä (250,400) väännetään kahvalla jonka loppupiste on (300,450). Käyrä on sininen, jos ennen Bezier- komentoa annetaan komento fill(0,0,255);. Jos laitetaan komento noFill(); niin silloin piirretään pelkkä käyrä, ilman täyttöä.