Close menu
Close menu

Tunnistaudu

Kirjaudu

Etkö ole vielä jäsen?

Liity jäseneksi

Harjoituksia

1. Tee ohjelma, jossa kahdeksalla liukupalkilla säädetään nelikulmion pisteitä kuten alla.

2. Tee ohjelma, joka piirtää ikkunan keskelle sinisen neliön ja neliön sisälle punaisen kolmion. Lisää ohjelmaan neljä liukupalkkia. Siirrä ensimmäisellä liukupalkilla neliön keskipisteen vaakasuuntainen paikka. Siirrä toisella liukupalkilla neliön keskipisteen pystysuuntainen paikka. Pyöritä kolmannella liukupalkilla neliötä ympäri ja kasvata neliön kokoa neljännellä liukupalkilla siten, että keskipiste pysyy paikallaan. Käytä muuttujia, joiden arvo luetaan liukupalkista, sekä translate(x,y); ja rotate(radians(kulma)); komentoja. Lopputuloksen pitäisi näyttää tältä.

3. Tee ohjelma, jossa sektori ja neljä liukupalkkia. Ensimmäisellä liukupalkilla voit muuttaa sektorin vaakasuuntaista paikkaa, toisella liukupalkilla voit muuttaa sektorin pystysuuntaista paikkaa, kolmannella liukupalkilla voit pyörittää koordinaatistoa (origo on koko ajan ikkunan keskellä) ja neljännellä liukupalkilla voit suurentaa ja pienentää sektoria eli muuttaa aloitus ja lopetus kulmaa. Lopputulos voisi olla esimerkiksi seuraavanlainen.

4. Tee ohjelma, jolla ensimmäisellä liukupalkilla siirretään punaisten suorakulmioiden paikka vaakasuunnassa. Toisella liukupalkilla siirretään sinisten suorakulmioiden paikka vaakasuunnsassa. Kolmannella liukupalkilla pyöritetään suorakulmioita ympäri. Siirrä aluksi origo ikkunan keskelle ja käytä siirtämiseen translate(x,y); komentoa ja pyörittämiseen rotate(radians(kulma)); komentoa.

5. Tee ohjelma, jolla liikutellaan robotti-kättä kuten kuvassa.

6. Tee ohjelma, jolla liikutellaan kaivinkonetta. Voit käyttää apuna oheista apukuviota.