Koordinaatisto
Koordinaatisto on eräänlainen kartta. Kaksiulotteisessa koordinaatistossa on kaksi lukusuoraa, jotka on sijoitettu kohtisuorasti toisiaan vastaan. Lukusuorilla on nimet x-akseli (vaakasuuntainen suora) ja y-akseli (pystysuuntainen suora). Koordinaatistoon voidaan sijoittaa pisteitä, joiden paikka määritetään koordinaateilla. Ensin ilmoitetaan x-koordinaatti ja toiseksi y-koordinaatti. Koordinaatit erotetaan toisistaan pilkulla, ja koordinaattipisteiden ympärille laitetaan sulut. Ohessa esimerkki koordinaatistosta:
Jotta Pythonilla pystyy piirtämään tavallisen koordinaatiston, on siihen liittyvät työkalut tuotava kolmesta moduulista; numpy, pylab ja matplotlib. Kaikki moduulit tulevat Spyderin mukana, jos se ladataan Anacondan kautta, ja Eclipsessä PyDev:n mukana. Muutoin ko. moduulit pitää ladata koneelle erikseen. Moduulien työkalut saadaan käyttöön import-komennoilla, jotka kirjoitetaan heti editorin ensimmäisille riveille. Lisää koordinaatistoon ja kuvaajiin liittyviä työkaluja voi katsoa matplotlib-moduulin dokumentaatiosta (https://matplotlib.org/api/pyplot_api.html).
Ohessa esimerkki Pythonilla tehdystä koordinaatistopohjasta:
Harjoituksia koordinaatistosta:
- Kirjoita tai kopioi oheinen koodi editoriin ja aja ohjelma. Voit kopioida koodin (maalaa, ctrl-c, ctrl-v). Huom! Koodi toimii vain Spyderissä ja Eclipsessä.
Koodi kuvana
Koodi tekstinä kopioitavaksi:koordinaatisto_koodi1.docx
2. Tutustu alla oleviin selityksiin koodin toiminnasta.
rivit 1-3: tuodaan kolmen moduulin toiminnot käyttöön
rivi 5: luodaan uusi kuvapohja
rivi 6: luodaan kuvapohjaan koordinaattirakenne
rivi 7: tekee x- ja y-akselien jaotuksesta saman
rivit 8-11: määritetään koordinaatiston äärirajat
rivi 13 tehdään halutun pituiset akselit
rivit 14-15: pakotetaan ruutujen jaotukseksi 1, muutoin liian harva
rivi 16: piirretään ruudukko
rivi 18 ja 20: siirretään numerointi reunoilta akselien viereen
rivi 19 ja 21: himmennetään reunaviivoja
rivit 23-24: luodaan akselien nuolet
rivit 26-27: luodaan akseleille nimet
rivit 29-31: piirretään pisteitä
-
- Kuten huomasit, koordinaatisto ei ole aivan sitä mitä pitäisi. Korjaa ensin x-akselin nuoli vaakasuoraan.
- Pienennä koordinaatistoa niin, että akselit ovat kokonaispituudeltaan 10 yksikköä (-5:stä +5:een).
- Muuta sitten y-akselin nimi ”y” kokoon 15.
- Muuta punainen ruksi ympyräksi.
- Lisää koordinaatistoon piste (2, 4), ja tee siitä vihreä.
- Kirjoita origon läheisyyteen teksti ’origo’.
- pienen koordinaatistopelin pelaaminen. Huom! Peli toimii vain Spyderissä (Eclipse avaa kuvaajat taustalle)
- tutustu ensin alla olevaan koodiin.
- Kopioi koodi tiedostosta (maalaa koodi, kopioi ctrl-c, liitä ctrl –v) ohjelmointiympäristöösi ja aja ohjelma.
- Vastaa toimintaikkunaan tulostuviin kysymyksiin.
Koodi kuvana
Koodi tekstinä kopioitavaksi:koordinaatisto_koodi2.docx
Ratkaisu: