Turtle-grafiikkaa
Tutustu ensin Racket 1 -materiaalinTurtle-grafiikan peruskomentoihin.
Asenna DrRacket-ohjelmassa teachpacks-paketti.
DrRacket-ohjelmassa kirjastokomento on (require teachpacks/racket-turtle).
WeScheme-ohjelmassa kirjastokomento on (require wescheme/oJ1vcDo5qd).
Turtle-komennot kootaan komentolistaan, joka kannattaa määritellä ja nimetä (define). Kun Turtle-kuvio halutaan piirtää, tämä lista annetaan argumenttina piirtofunktioille (draw). Alla olevaan taulukkoon on koottu Turtle-grafiikan komentoja. Kynän paksuuden vaihtaminen ei toimi WeScheme-ohjelmassa.
(forward 30) | liikkuu eteenpäin 30 pikseliä |
(change-color ”blue”) | vaihda väri siniseksi |
(turn-left 45) | kääntyy vasemmalle 45 astetta |
(change-pen-size 3) | vaihda kynän paksuudeksi 3 |
(turn-right 60) | kääntyy oikealle 60 astetta |
(mirror-x-on) | peilaus x-akselin suuntaisesti |
(pen-up) | kynä ylös | (mirror-y-on) | pelilaus y-akselin suuntaisesti |
(pen-down) | kynä alas | (go-to 50 100) | siirry pisteeseen (50, 100) |
Siirry seuraavaan teoriakohtaan:5.1 Toistorakenne