Close menu
Close menu

Tunnistaudu

Kirjaudu

Etkö ole vielä jäsen?

Liity jäseneksi

2. Lausekkeita

Matematiikassa muuttujaa merkitään kirjaimella. Usein käytetään kirjaimia x, y, a ja b. Kirjaimella merkitylle muuttujalle voidaan antaa laskussa vakiona pysyvä arvo, joka ei muutu matematiikan laskun tai tietokoneohjelman suorituksen aikana. Lauseke on laskutoimitus, joka on kirjoitettu muuttujien ja lukujen avulla. Tietyn muuttujan arvon avulla voidaan laskea lausekkeen arvo.

Esimerkki 1 Summalausekkeessa 2x + 7 muuttuja on merkitty kirjaimella x.

Esimerkki 2 Lausekkeessa (a + b) : 18 muuttujia ovat a ja b.

Kirjaimella merkityille muuttujille voidaan antaa tehtävässä tietty lukuarvo. Tämän arvon avulla voidaan laskea lausekkeen arvo.

Esimerkki 3 Laske lausekkeen 3a + 6 arvo, kun a = 4. Sijoittamalla luku 4 muuttujan a paikalle saadaan
3 [[$ cdot $]]​ 4 + 6 = 12 + 6 = 18.

Yllä oleva lasku voidaan kirjoittaa Racket-kielellä komentoina:
Lauseke-esim3.png

Tehtävä 1 Kirjoita yllä olevat koodirivit määrittelyikkunaan ja suorita komennot.
Missä lausekkeen arvo näkyy?
Vaihda a:n arvoksi 9 vaihtamalla luvun 4 tilalle luku 9.
Laske päässä, mikä on uusi lausekkeen arvo.
Tarkista vastauksesi suorittamalla komennot.
Kokeile a:n eri arvoja.

Siirry seuraavan teoriakohtaan:

2.1 Lausekkeen arvo