Close menu
Close menu

Tunnistaudu

Kirjaudu

Etkö ole vielä jäsen?

Liity jäseneksi

1.1 Ohjelmointiympäristö

Ohjelmointiympäristö kääntää ja tulkkaa käyttäjän kirjoittamia käskyjä. Ohjelmointiympäristö on yksinkertaisimmillaan miltei pelkkä tekstieditori (monet internetin koodaus-alustat). Pidemmälle kehitetyissä ohjelmointiympäristöissä on koodin kirjoittamista helpottavia apuvälineitä, kuten stepperi (joka suorittaa ohjelmaa askel kerrallaan, niin että käyttäjä voi havainnoida ohjelman suorittamisen etenemistä), tai ohjattu virheenkorjaus (ympäristö havaitsee virheellisen koodin, merkitsee sen koodaajalle, kertoo virheen laadun ja jopa ehdottaa korjausta).

Useimmissa ohjelmointiympäristöissä näkymä on jaettu kahteen tai useampaan osaan. Oikealla / oikealla alhaalla sijaitsee yleensä toiminta-ikkuna (myös ”interaktioikkuna”, ”kernel, ”komentotulkki”). Toimintaikkunaan voi kirjoittaa yksinkertaista koodia, mutta siihen kirjoitettua koodia ei voi tallentaa. Kun koodia kirjoittaa toiminta-ikkunaan, ohjelmointiympäristön virheenkorjaukseen liittyvät aputoiminnot eivät ole käytettävissä.

Monimutkaisempi koodi kannattaa kirjoittaa editoriin (yleensä vasemmalla / vasemmalla ylhäällä sijaitseva suurempikokoinen ikkuna). Editorissa toimivat kaikki ohjelmointiympäristön aputoiminnot, ja sinne kirjoitetun koodin voi tallentaa. Editorissa uuden rivin saa painamalla Enter , ja koko ohjelmakoodi ajetaan erikseen (yleensä Run-komennolla). Usein editorin ohjelmakoodia voidaan ajaa myös rivi kerrallaan, kuten Spyderissä (komennolla ”Run selection or current line” tai näppäimellä F9). Editorin rivit on yleensä numeroitu, mistä syystä tämänkin ohjeen editori-esimerkeissä näkyvät myös rivinumeroinnit.

Esimerkki repl.it (Python3) online-ohjelmointiympäristöstä:

1.1.1 repl.it.png

1.1.2 Spyder.png

1.1.3 Eclipse.png