Kuvioiden muokkausta
Kuvion kokoa voidaan muuttaa scale–komennolla ja kiertää rotate-komennolla. Esimerkissä 1 silmien koko on suurennettu 1,5-kertaiseksi. Jos scale-sanan jälkeen oleva positiivinen luku on pienempi kuin 0, niin alkuperäisen kuvio koko pienenee.
Esimerkki 1
Kierron voi tehdä myötä- tai vastapäivään. Positiivinen asteluku kiertää kuviota vastapäivään ja negatiivinen asteluku myötäpäivään.
Esimerkki 2
Flip-komentojen avulla voi tehdä pelikuvia. Flip-horizontal peilaa kuvion pystysuoran symmeria-akselin suhteen. Flip-vertical peilaa kuvion vaakasuoran symmetria-akselin suhteen.
Esimerkki 3
Lue lisätietoa ja katso esimerkkejä värin sävyistä, muodoista ja overlay/xy-asettelusta. Lue lisää>>
Kohdan 4.2 harjoitustehtävät löytyvät tehtäväsarjoista 1-3. Valitse tehtäväsarja alla olevasta listasta tai ylhäältä vasemman reunan valikosta.
Linkki seuraavaan teoriakohtaan:
5. Turtle-grafiikka 1
Tehtäviä kuvion muokkauksesta
Siirry harjoittelemaan. Tehtävissä harjoitellaan erilaisten kuvion osien yhdistämistä.
Tehtävät 84-89 on jaettu kahteen tehtäväsarjaan.
Tehtäväsarja 1 Nuolikuvioita
Tehtäväsarja 2 Kuviosarjoja
Tehtäväsarja 3 Kuviosarjoja