Close menu
Close menu

Tunnistaudu

Kirjaudu

Etkö ole vielä jäsen?

Liity jäseneksi

5. Turtle-grafiikka 1

5. Turtle-grafiikka

Turtle – grafiikka on saanut nimensä Seymour Papert:in 1970-luvulla kehittelemästä Logo Turtlesta. Turtle on tietokoneen ruudulla näkyvä ”ötökkä”, joka voidaan ohjata menemään eteenpäin tai kääntymään oikealle tai vasemmalle tietyn astemäärän verran. Turtle piirtää kulkiessaan viivaa ja Turtlen ohjaamiseen kuuluu oleellisesti myös kynän nostaminen ylös, kynän laskeminen alas sekä kynän värin vaihtaminen.

Seymour Papert kehitteli Turtle-grafiikan matematiikan opettamisen apuvälineeksi. Lähes kaikissa lapsille tarkoitetuissa ohjelmointiympäristöissä on oma työkalupakkinsa Turtle-grafiikalla piirtämiseen.

Tässä osiossa tutustutaan siihen miten Racket-Turtlella voidaan piirtää kuvioita. Perustoimintojen lisäksi Racket-Turtle osaa peilautua ja liikkua koordinaatistossa.

Siirry seuraavaan teoriakohtaan:
5.1. Suoria ja kulmia