Racketin piirtotyökaluihin kuuluu peruskuvioiden piirtämisfunktioita, kuvioiden yhdistämiseen ja muokkaamiseen tarkoitettuja komentoja. Piirrettäessä kuvioita DrRacket-ohjelmassa ensimmäinen komento on kirjastokomento
(require 2htdp/image)
Peruskuvioita ovat muunmuassa ympyrä, kolmio, neliö ja suorakulmio. Kuvioiden mitat kerrotaan pikseleinä. Ympyrä piirretään komennolla circle, jossa ympyrän koko määritetään sen säteen avulla. Täyttötyylejä on kaksi. Vaihtoehto ”outline” piirtää ympyrän kehän ja ”solid” ympyrän. Suorakulmion rectangle-komennossa ilmoitetaan kannan pituus ja korkeus. Täyttötyyli ”solid” piirtää näkyviin suorakulmion muotoisen alueen ja ”outline” pelkät suorakulmion sivut.
Kolmion piirtämiseen on erilaisia ohjelmointikomentoja. Triangle-komennolla saadaan tasasivuinen kolmio. Neliön komento on square.
Esimerkki 1
Kuvioita voi yhdistää komennoilla beside, above ja overlay.
Esimerkki 2
Myös kuvioiden osia voi määrittää define-komennolla. Alla olevassa esimerkissä määritetään kuvion osat ympyrä ja piste. Viimeisen rivin komennolla (overlay piste ympyrä) piirretään ympyrän keskipiste kuvioon, jossa on ympyrän kehä.
Esimerkki 3 WeScheme-ohjelmassa ei tarvita kirjastokomentoa (require 2htdp/image).
Lataa ja avaa esimerkin 3 WeScheme tiedosto>>
Valitse Edit ja paina Run-painiketta.
Vaihda ympyrän, jonka säde on 30, ”outline”-kohtaan ”solid”. Paina Run-painiketta. Mitä tapahtuu? Miksi?
Vaihda äsken muuttamaasi kohtaan tekstin ”solid” tilalle luku 80. Paina Run-painiketta ja testaa, mitä tapahtuu. Kokeile muita lukuarvoja.
Tarkempaa kahden kuvion osan asetteluja voi tehdä overlay/xy-komennolla. Tietoa kuvioiden piirtämisestä sekä niiden muokkauksesta on tietoa myös 5.-6. luokan materiaalissa.
Siirry seuraavaan teoriakohtaan: